Rotterdam stelt zero-emissiezone definitief vast

Het college van B&W van Rotterdam heeft het Verkeersbesluit zero-emissiezone Rotterdam 2025 definitief vastgesteld. Dat betekent dat de meest vervuilende bestel- en vrachtauto’s per 1 januari 2025 de stad niet meer in mogen. Ook heeft het college het ontheffingenbeleid vastgesteld.

Rotterdam is hiermee, na Maastricht, één van de eerste gemeenten in Nederland met een definitief verkeersbesluit voor uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s. De zero-emissiezone gaat over het stedelijke gebied binnen de ring van Rotterdam.

In september 2023 is het ontwerp-verkeersbesluit vastgesteld. Ondernemers en organisaties hebben toen zes weken de tijd gehad om een zienswijze op te sturen. Er zijn in die periode slechts 21 organisaties geweest die dit hebben gedaan.

In het definitief verkeersbesluit is een aantal punten toegevoegd en aangepast naar aanleiding van deze reacties.

  • Vrachtauto’s emissieklasse 6 die geen opleggertrekkers zijn en met een datum eerste toelating van 1 januari 2017 tot 1 januari 2020, hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de zero-emissiezone.
  • De marktondernemers hebben tot nader te bepalen einddatum, vanaf 1 januari 2025 toegang tot de zero-emissiezone op de dagen dat ze op de markt staan. Om van de tijdelijke regeling gebruik te maken, moeten de marktondernemers een melding maken bij de gemeente Rotterdam.
  • Er zijn enkele wijzigingen aangebracht in de omtrek van de zero-emissiezone.

Voor ondernemers is de boodschap simpel. Bereid je nu vast voor! Inmiddels zijn de duurzame transportoplossingen beschikbaar, betrouwbaar en zelfs betaalbaar.

Het vastgestelde verkeersbesluit met bijlagen is hier te vinden. Belanghebbenden kunnen overigens nog beroep aantekenen (binnen 6 weken). Maar, als je geen zienswijze hebt ingediend, dan sta je niet sterk…

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW