Services als verdienmodel voor de industrie: hoe pak je dat aan?

Binnen de industrie is servitization relevanter dan ooit. Servitization is het proces waarbij dienstverlening een steeds grotere rol krijgt in het bedrijfsmodel van bedrijven. De toegevoegde waarde van productieactiviteiten neemt af door snel kopieergedrag van concurrerende bedrijven wereldwijd. Servitization is een antwoord op de toenemende eisen die klanten aan hun leveranciers en producten stellen.

Klanten hebben behoefte aan maatwerk, ondersteuning en aftersalesservices, waarbij producenten bijvoorbeeld bij storingen direct, al dan niet op afstand, kunnen optreden. De snel voortschrijdende digitalisering maakt het bovendien mogelijk dat maakbedrijven zich buiten hun traditionele werkterrein begeven.

Het veranderproces naar servitization is niet eenvoudig. Een nieuw rapport van ABN AMRO geeft richting en een stappenplan voor een winstgevende dienstverlening.

Daadwerkelijk omzet halen uit service vergt nadenken over ambities en strategie, en het opzetten van een werkbaar bedrijfsplan. Een geruststelling is dat geen enkel bedrijf bij nul begint als het om service gaat. Wie producten verkoopt – of het nu complete machines zijn, subassemblages of onderdelen – krijgt per definitie klanten aan de lijn met vragen en problemen en speelt daarop in. Ieder bedrijf in de industrie kan iets met servitization. Ook meer service-georiënteerde bedrijven als industriële groothandels kunnen servitiseren door bijvoorbeeld hun bestaande dienstverlening uit te breiden en door samenwerkingsverbanden aan te gaan met aanpalende dienstverleners. Bedrijven die echter zomaar hier en daar wat uitproberen, komen van een koude kermis thuis. Niet zelden zetten bedrijven een vaak te technische pilot op, die snel weer verzandt.

Lees hier meer over servitization.

Bron: ABN AMRO

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW