Waarom kon impact ‘knip Weesperstraat’ niet worden berekend met een digital twin?

Waarom kon de impact van de ‘knip’ op de Weesperstraat niet worden berekend met een digital twin? De knip op de Weesperstraat was een verkeerspilot die veel hinder gaf. Kon dat niet anders? Een VVD-raadslid stelde vragen en de wethouder gaf antwoord.

Digital twins

Digital twins zijn digitale instrumenten, die op basis van data, een real-time simulatie kunnen ontwikkelen. In deze simulatie is de stad gedigitaliseerd en met een afgebakende focus op het verkeersgedrag weergegeven.

De inzet van een digital twin is niet nieuw voor de gemeente. In het programma Aanpak Wegtunnels Amsterdam is beschreven hoe een digital twin is ingezet om te voorkomen dat wegtunnels onnodig lang dicht moesten voor de testfase, gezien de tunnels anders niet beschikbaar zouden zijn voor het verkeer.

Omdat de Weesperstraat een vitale verkeersader is voor de automobiele doorstroom van en naar de stad, was, met oog op de drukte, het inzetten van een digital twin veel verantwoordelijker en effectiever geweest, stelt het VVD-raadslid.

Amsterdamse verkeersmodellen

Amsterdam gebruikt al veelvuldig verkeersmodellen (macro-, meso- en microniveau) die gevoed worden met actuele informatie om na te gaan wat het gemiddelde effect is van een voorgestelde wijziging in de infrastructuur. Die zijn ook gebruikt bij de voorbereiding van de pilot.

Volgens de wethouder zijn de effecten van een fysieke afsluiting op doelgroepen, omrijroutes, gedrag, leefbaarheid en beleving niet te bepalen met de modellen die de gemeente nu gebruikt. Dat is boeiend. Die effecten kun je ook niet halen uit twee weekjes kentekenonderzoek.

Als de huidige verkeersmodellen doelgroepen, omrijroutes en gedrag niet kunnen modelleren, waarom worden ze dan nog steeds gebruikt bij verkeersplannen, zoals recent het palenplan in de Jordaan.

Een modelmatige analyse zou geen compleet beeld geven van de daadwerkelijke effecten, schrijft de wethouder. Maar, Amsterdam gebruikt al jaren het TNO-model ‘Urban Strategy’ dat de meeste effecten zoals leefbaarheid, geluid en luchtkwaliteit juist uitstekend kan modelleren met uitzondering van ‘beleving’. Ik dacht overigens dat D66 de woorden ‘beleving’ en ‘perceptie’ al enkele jaren geleden gecanceled had.

Bij eerdere verkeersplannen zijn een kentekenonderzoek (bij de Muntplein en Nieuwezijds Voorburgwal) en analyses met het verkeersmodel Amsterdam (éénrichtingverkeer bij Oostertoegang) gebruikt. Digital twins en vergelijkbare technologieën zullen in de toekomst een steeds grotere rol spelen, schrijft de wethouder. Maar, waarom de techniek niet is ingezet de pilot met de knip op de Weesperstraat blijft een raadsel. 

In november komen de resultaten van de pilot met de knip op de Weesperstraat. Ik wacht met veel spanning af, zeker als het gaat om hoe de economische impact van de knip wordt ‘berekend’.

Walther Ploos van Amstel.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW