HyTrucks project zet in op waterstof vrachtwagens voor lange afstanden

HyTrucks is een van de grootste projecten in Europa voor de ontwikkeling van vrachtwagens op waterstof en waterstofinfrastructuur. Na de introductie van HyTrucks in 2020 gaven steeds meer partijen te kennen hierbij aan te willen sluiten.

Het initiatief van onder meer Air Liquide en de Haven van Rotterdam, is inmiddels uitgebreid naar meer dan 60 partijen in drie landen. HyTrucks brengt Europese verladers, vervoerders, vrachtwagenfabrikanten, tankstationbeheerders en waterstofleveranciers samen.

Tegen 2025 willen zij een kritische massa van 1.000 zware waterstofvrachtwagens op de weg brengen en 25 waterstoftankstations voor zware vrachtwagens uitrollen in en tussen de grootste logistieke hotspots van Europa, waar al een belangrijke waterstofproductie aanwezig is: de Haven van Rotterdam en de Haven van Antwerpen, en de grootste binnenvaarthaven van Europa, Duisport, en de corridors daartussen.

De praktijk bij Vos Logistics

Frank Verhoeven, CEO Vos Logistics zegt erover op TTM: ‘De transitie naar zero emissie transport is een van de grote opgaven waar de transport sector voor staat. Naast het feit dat Vos Logistics al jaren lang intensief werkt aan het terugdringen van emissies zal de sector als geheel hier nu ook echt toe over moeten gaan. De toepassing van waterstof speelt hierin, naast batterij-elektrisch, een belangrijke rol. Vanuit onze ervaring met de inzet van LNG, 12 jaar geleden, weten we dat de inzet van een compleet nieuwe brandstof als waterstof complex is. Door die ervaring hebben we geleerd dat we deze ambitie alleen kunnen realiseren door intensief samen te werken met alle betrokken partijen in de keten. Dat is onze drijfveer om deel te nemen aan Hytrucks.’

Netwerk van tankstations

Een goed waterstofnetwerk is cruciaal voor de inzet van zware vrachtwagens. Daarom wil HyTrucks vijfentwintig waterstoftankstations langs de belangrijkste transportcorridors tussen Nederland, België en het Ruhrgebied in Duitsland realiseren. Hiermee wordt waterstof een alternatief voor transporteurs. De Europese standaardisatie en de samenwerking met andere internationale projecten, gaan het mogelijk maken om dit op grote schaal uit te rollen en niet te beperken tot Nederland, België en Duitsland.

Heeft waterstof de toekomst?

Over de vraag of waterstof de toekomst heeft voor het zware verkeer zijn de geleerden het nog niet eens. In 2020 verscheen een kritisch T&E rapport ‘Comparison of hydrogen and battery electric trucks.‘ Een rapport dat zich leent voor een stevige factcheck door onze studenten; Welke uitgangspunten kloppen niet? Welke alternatieven zijn er (zoals ERS)? En hoe kom je van een Partial Cost of Ownership naar een echt integrale Total Cost of Ownership (TCO) die er echt toe doet voor ondernemers in transport. Een goed overzicht biedt dit artikel van Nick Ferris en dit recent onderzoek in de UK.

Professor Edward Anderson van Imperial College Business School stelt: “the uncertainty around which fuel source may end up dominant does not necessarily threaten the stability of future supply chains. The best way to protect our supply chains is to embrace the uncertainty of different technologies and maintain a course that can provide a nimble response to any disruption”.

Peter Leegstraten, manager Transport Expertise, Albert Heijn zegt erover: “Albert Heijn is vastbesloten om snel grote stappen te zetten richting Zero Emissie transport. De afgelopen jaren hebben we vanuit die ambitie de Batterij Elektrische trucks intensief getest. We zijn positief over de toekomst van batterij-elektrisch transport, tegelijk zijn we vastbesloten om alweer verdergaande technische mogelijkheden te onderzoeken. Nu er werkbare oplossingen komen voor brandstofcellen op basis van groene waterstof is Albert Heijn dan ook zeer geïnteresseerd om hiermee te testen in ons intensieve 24/7 distributieproces. Waterstof kan een goede een oplossing zijn voor dit intensieve vervoer.”

Walther Ploos van Amstel.

1 Comment
  1. Blijft leuke materie Walter.. Kunnen je studenten ook een fact-check doen op de emissievrij claim van BEV?
    Vooral het keten effect en fijnstof zijn “interesting” ….

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW