Er lijkt een structurele vrijstelling voor het C-rijbewijs voor elektrische bestelauto’s tot 4250 kg te komen. Dat laat TLN weten op hun website. Op 31 december 2022 eindigt de huidige vrijstellingsregeling voor het B-rijbewijs voor elektrische bestelauto’s tot 4250 kg.
TLN pleit terecht voor een nieuwe regeling met een meer structureel karakter. Die lijkt er te gaan komen. De huidige proefregeling dateert uit mei 2019. Op basis hiervan mogen zware, volledig elektrische bestelauto’s voor goederenvervoer tot een GVW van maximaal 4250 kg, onder voorwaarden, met een B-rijbewijs worden bestuurd. Normaal is daar een C-rijbewijs voor nodig.
Dat de huidige regeling wordt voortgezet en dat deze een meer structureel karakter krijgt. is nodig om aan de doelstellingen van Zero Emissie Stadslogistiek (ZES) te kunnen voldoen. TLN wil in dat kader ook vasthouden aan de huidige gewichtsgrens van 4250 kg die door steeds meer voertuigfabrikanten wordt gebruikt.
In het kader van de huidige regeling mogen de voertuigen enkel in Nederland worden ingezet en mag er geen aanhangwagen worden aangekoppeld. Ook geldt een vrijstelling van de tachograaf. De bestuurder moet tevens een aanvullende rijopleiding hebben gevolgd. Om vrijstelling aan te vragen moet het bedrijf een Green Deal ZES-bedrijf (GD ZES) zijn.
Of de voorwaarden ook voor de nieuwe regeling zullen gelden, valt nog niet te zeggen. Daar zal hopelijk snel meer duidelijkheid over zijn. Het is namelijk nog onduidelijk of het experiment na de proefperiode wordt verlengd. Als er geen verlenging komt, moeten chauffeurs voor hun werk alsnog een rijbewijs C halen.
Ook is het nog onbekend of er nieuwe EU-wetgeving komt. Mocht er toch aangepaste wetgeving komen, dan kan het zijn dat die niet of slechts deels aansluit op de situatie in de pilot. Kortom, nog veel onzekerheden…
Walther Ploos van Amstel.