Er is gedoe met zwaardere elektrische bestelauto’s

De Amsterdamse Wethouder van der Horst is niet blij met het gedoe rond de regelgeving voor het rijbewijs voor zwaardere elektrische bestelauto’s. De vrijstelling voor rijbewijs C-plicht voor zero-emissie bedrijfsvoertuigen boven de 3.500 kg tot 4.250 kg verloopt tot ieders verrassing op 1 oktober 2023. De wethouder verwacht dat ondernemers door deze onduidelijkheid hun beslissing over de aanschaf van emissieloze bestelwagens uitstellen totdat het rijk aangeeft hoe en wanneer dit wordt opgelost.

Wat is er aan de hand?

Er lijkt nog geeen structurele vrijstelling voor het C-rijbewijs voor elektrische bestelauto’s tot 4.250 kg te komen. Op 31 december 2022 eindigt de huidige vrijstellingsregeling voor het B-rijbewijs voor elektrische bestelauto’s tot 4.250 kg.

TLN pleitte eerder voor een nieuwe regeling met een meer structureel karakter. De huidige proefregeling dateert uit mei 2019. Op basis hiervan mogen zware, volledig elektrische bestelauto’s voor goederenvervoer tot een GVW van maximaal 4.250 kg, onder voorwaarden, met een B-rijbewijs worden bestuurd. Normaal is daar een C-rijbewijs voor nodig.

Dat de huidige regeling wordt voortgezet en dat deze een meer structureel karakter krijgt. is nodig om aan de doelstellingen van Zero Emissie Stadslogistiek (ZES) te kunnen voldoen. TLN wil in dat kader ook vasthouden aan de huidige gewichtsgrens van 4.250 kg die door steeds meer voertuigfabrikanten wordt gebruikt. Dat is bijvoorbeeld in Engeland al wel geregeld.

Binnen de huidige regeling mogen de voertuigen enkel in Nederland worden ingezet en mag er geen aanhangwagen worden aangekoppeld. Ook geldt een vrijstelling van de tachograaf. De bestuurder moet tevens een aanvullende rijopleiding hebben gevolgd. Om vrijstelling aan te vragen moet het bedrijf een Green Deal ZES-bedrijf (GD ZES) zijn.

Of de voorwaarden ook voor een eventuele nieuwe regeling zullen gelden, valt nog niet te zeggen. Daar zal hopelijk snel meer duidelijkheid over zijn. Het is namelijk nog onduidelijk of het experiment na de proefperiode wordt verlengd. Als er alsnog geen verlenging komt, moeten chauffeurs voor hun werk alsnog een rijbewijs C halen. De vraag is overigens of het niet tijd wordt voor een (aanvullend) rijbewijst of certificaat voor bestelautorijders.

Ook is het nog onbekend of er nieuwe EU-wetgeving komt (zie update hieronder). Mocht er toch aangepaste wetgeving komen, dan kan het zijn dat die niet of slechts deels aansluit op de situatie in de pilot. Kortom, voor ondernemers zijn er nog veel onzekerheden…

Bovag vraagt aandacht

Afgelopen woensdag vroeg BOVAG in de landelijke media aandacht voor het verlopen op 1 oktober van een uitzonderingsregel waardoor je voor rijden met de zwaardere elektrische bestelauto’s voortaan een vrachtwagenrijbewijs (C-rijbewijs) nodig hebt. Dat leidde de dag erop tot een motie in de Tweede Kamer van D66 en een toezegging van minister Harbers.

Er is mogelijk nog een aanvullend probleem met de zwaardere bestelauto’s. Ze vallen in de cat. N2. Oftewel vrachtauto. Hierdoor mogen zij niet doorrijden bij vrachtautoverboden (C7 verkeersbord) die in veel binnensteden staan. Ook is er dan onder meer een tachograafplicht.

Ik hoor van dealerorganisaties dat ze (nu het BPM verschil verdwijnt met ingang van 1 januari 2025) klanten adviseren een diesel bestelbus voor personenvervoer te nemen (categorie M1) en die eventueel om te bouwen. De categorie M1 valt buiten de zero-emissie regels. Zeker in de bouw waar ze al met meer personen met een beetje goederen (zoals schilders en stucadoors) rijden is dat een ‘oplossing’. Ook servicelogistieke bedrijven kiezen steeds vaker voor diesel personenauto (station). Deze voertuigen vallen niet onder de regels voor zero emissie zones.

Update 17 september

IRU, FIA Region I, and ACEA unequivocally oppose splitting the B driving license for cars into two categories, as the European Parliament’s draft report on the EU Driving Licence Directive proposed.

Earlier this year, the European Commission proposed the Road Safety Package to EU legislators, which included amendments to the current directive governing driving licenses for all categories of vehicles in the EU.

The Parliament’s rapporteur leading the revision of the Driving Licence Directive proposes to split the B license into two categories: B license for vehicles weighing up to 1.8 tonnes and B+ for vehicles between 1.8 and 3.5 tonnes.

In concrete terms, this means that most of the current drivers of electric cars (even compact class battery-electric vehicles weigh over 1.8 tonnes due to the battery) and of larger cars and vans will be required to obtain a new category of driving license.

This will affect private and professional drivers of vans transporting people (taxi services or minibusses) and goods (parcel delivery drivers). Today’s rules provide just one license category, B, for all vehicles weighing up to 3.5 tonnes.

Wordt vervolgd.

Voor een goed overzicht van de gevolgen: lees Bestelauto.

Walther Ploos van Amstel.

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW