Albert Heijn gaat voor ‘compact’ bij thuisbezorging

Albert Heijn test in Haarlem een bezorgdienst voor kleine huishoudens: AH Compact. Met een nieuwe app wil de supermarktketen zich richten op 1- en 2-persoonshuishoudens, voor wie nu het minimum bestelbedrag te hoog is.

AH Compact

Vanaf een minimum bestelbedrag van €35 komt Albert Heijn de boodschappen gratis thuisbezorgen. De klant heeft slechts keuze uit een beperkt aantal bezorgmomenten in vergelijking met de reguliere bezorgservice van AH. Klanten kunnen voor de bezorging kiezen uit acht momenten per week, zes ’s avonds en twee ’s ochtends.

Ook bevat AH Compact slechts een kwart van het totale online assortiment. Klanten kunnen bijvoorbeeld geen grootverpakkingen bestellen en het assortiment is bovendien minder diep.

AH Compact lijkt op Picnic, die vanaf €35 aan boodschappen gratis thuis bezorgt,  een beperkt assortiment heeft en bezorgt op het moment dat het Picnic uitkomt. AH Compact werkt alleen in Haarlem. Bij succes volgt mogelijk een landelijke uitrol.

Uitbreiding capaciteit

Albert Heijn heeft vandaag in Bleiswijk een zevende Home Shop Center (HSC) in gebruik genomen. Het nieuwe HSC heeft een oppervlakte van 20.000 m2 en gaat 40.000 bestellingen per week verwerken. Met de opening van het HSC Bleiswijk creëert de supermarktketen werkgelegenheid voor 1.000 extra medewerkers. Met onder meer de opening van nieuwe HSC’s in Amsterdam en Oosterhout komt de teller in minder dan twaalf maanden op een verdubbeling van de bezorgcapaciteit en 4.000 extra banen.

Forse omzetgroei

In de plannen stond de opening van het HSC in Bleiswijk eind 2020 gepland. Marit van Egmond: “Onze online omzet groeit dit jaar fors. Om onze klanten zo goed en snel mogelijk van dienst te zijn, hebben we onze bezorgcapaciteit versneld opgeschroefd.”

Albert Heijn ziet een duidelijke versnelling in digitalisering. Marit van Egmond: “Onze klanten maken massaal gebruik van alle digitale mogelijkheden die we bieden. Inmiddels maakt een op de twee klanten in de winkels gebruik van zelfscan. Het aantal klanten dat de Albert Heijn app gebruikt, is het afgelopen jaar met ruim 60 procent toegenomen.”

 

1 Comment

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW