Amazon stelt teleur: verlies, geen groei en hogere kosten

Webwinkel Amazon presenteerde vorige week tegenvallende cijfers en lagere verwachtingen. Hoge kosten en dalende onlineverkopen drukken de resultaten van Amazon, nu de inflatie stijgt en de consument zijn geld weer in de winkels kan uitgeven.

Amazon presenteerd een verlies van $3,8 mrd over de eerste drie maanden van 2022. Daarnaast schrijft Amazon $7,6 mrd af op de elektrische autofabrikant Rivian. Na de publicatie van de kwartaalcijfers ging de aandelenkoers van Amazon onderuit met zo’n 17%.

Problemen zijn er in dalende online verkopen en sterk stijgende kosten van fulfilment. Die kosten waren 12% van de productomzet in 2012, nu tien jaar later, maar liefst 36% van de productomzet. Amazon krijgt geen greep op de kosten (en investeringen) van fulfilment. Jaar na jaar stijgen die kosten met meerdere procentpunten ondanks eerdere volumegroei. Schaalgrootte levert onder aan de streep geen lagere kosten op?

Naast de hogere kosten van personeel breken Amazon de investeringen in hun distributienetwerk op. Amazon’s CFO Brian Olsavsky zei tegenover de pers: “Amazon is pulling back on the aggressive expansion in warehousing space during the pandemic, suggesting it had overextended on adding capacity. The amount of space we’re going to add in 2022 is much lower than 2021 and 2020 from a space standpoint, and we’re even challenging a lot of that. But you make commitments on warehouses, 12, 18 months in advance. So it’s hard to turn that on a dime”.

Brian Olsavsky vindt Amazon nu overstaffed. Dat resulteert in $2 mrd in extra kosten door dalende productviteit in de distributiecentra. Amazon kondigde maatregelen aan waaronder het verkleinen van het personeelsbestand, hogere kosten voor klanten met Amazon Prime (plus 15%) en een brandstoftoeslag voor partners die via Amazon leveren.

Onderaan de streep stelt Amazon teleur met een verlies, geen groei en hogere kosten. The magic has gone? In elk geval zijn de cijfers een wake-up call voor andere online platforms. Is de groei eruit? En hoe krijg je greep op kosten en resultaat? Gratis leveren? Dat bestaat natuurlijk niet.

Walther Ploos van Amstel.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW