Amsterdamse prijsvraag fietsveiligheid roept hilarische reacties op

Degene met het beste idee om fietsers zich veiliger te laten voelen in Amsterdam kan €1.000 winnen. Plús een budget van €15.000,- om het idee uit te voeren. Tot 30 maart kan iedereen een idee aanleveren bij Amsterdam Bike City Innovatielab (ABC).

Het is een vreemde prijsvraag in een tijd dat Amsterdam geld tekort komt voor de meest basale aanpak van de infrastructuur. Hoeveel tijd gaat dit ambtelijk kosten? Of wordt het net zoiets als de Amsterdam Begroot acties die niks opleveren.  Ook is de vraag waarom opnieuw een sloot geld gaat naar ‘fietsveiligheid’ en niet naar ‘voetgangerscomfort’. Voetgangers bestaan niet?

De Amsterdammers zijn kritisch op de prijsvraag en de fietsfetisj die er achter zit. Op de social media (Twitter en Linkedin) wordt actief, en vermakelijk, gereageerd op de prijsvraag:

  • Fietsers verplichten om één week per jaar fiets in te leveren en voetganger te worden.
  • Stoepfietsen beboeten, gebrek aan verlichting draconisch bestraffen, verhuur aan toeristen afschaffen en e-bikes begrenzen. Moet je eens opletten hoe veilig fietsen wordt. Voetgangers, dié moeten zich veilig kunnen voelen!
  • Stop met die rare kruisingen. Twee kruisende stromen tegelijkertijd groen geven met een totaal willekeurig voorrangsbeleid. Betere aanpak van voetgangeroversteekplaatsen.
  • Vreemde oproep terwijl het zelf onveilige situaties in stand houdt; fietsertunnel Rijks direct sluiten, Heisteeg en Raamsteeg direct sluiten voor fietsers, handhaven op scootersverbod op fietspaden, veel harder optreden tegen rijden door rood en zijn er nog wel meer. Fietsers voelen zich onkwetsbaar en gedragen zich arrogant en gevaarlijk in het verkeer. Ik ben zelf een fietser en stoor me aan de wetteloosheid en het in gevaar brengen van anderen, helemaal richting toeristen. Dat moet je niet toejuichen maar veel strenger aanpakken
  • Fietsers kunnen het vooral voor zichzelf veiliger maken als ze zich ‘gewoon’ aan de verkeersregels zouden houden, geen voorrang zouden nemen en eens richting aan gaan geven. De regels gelden voor ALLE weggebruikers dus OOK voor fietsers. Die hebben geen status aparte.
  • Bijzonder dit wel. Ik voel me als voetganger juist heel erg onveilig door fietsers, niet zozeer door automobilisten. Fietsers negeren zebrapaden; schelden je uit als je het waagt over te steken; rijden zonder licht en door rood; gaan in een moordend tempo waar ze niet mogen fietsen. Ik ervaar het als een steeds groter wordend probleem.
  • Swapfiets verplicht met fluoriserend gele voorband.
  • Een fietsexamen voor toeristen.

Maar ook zaken als helmplicht, kentekenplicht, een fietsrijbewijs, een verbod op koptelefoons en andere zaken. En lees de perfecte ingezonden brief in Parool. Allemaal gratis suggesties waarvoor geen prijsvraag nodig is. Doe er je voordeel mee. Gedrag is tot nu toe de onbesproken olifant in de kamer geweest.

Het zijn de fietsers die nu boven op de Amsterdamse verkeers-apenrots staan. “Dat geeft hun zelfvertrouwen en status: ik ben belangrijker dan die automobilist”, schetst verkeerspsycholoog Tertoolen in de Telegraaf. “Het is een soort superioriteitsgevoel van: mijn fiets en ik zijn helemaal de baas hier. Ik heb het helemaal onder controle. Ik kan makkelijk door rood fietsen en anders stoppen jullie maar. Je stelt jezelf boven de anderen. Dat is geen wenselijke situatie.”

Laat betrokken burgers vanaf de start van plannen meedenken en ga voor een integrale aanpak in plaats van de stukjes bij beetje aanpak, schrijft een betrokken Amsterdammer. Dan hoef je minder problemen achteraf op te lossen.

Er was ook een klein lichtpuntje vorige week… De wethouder heeft de Amsterdamse raad beloofd dat het voetgangersbeleid voor de zomer voor besluitvorming naar de raad gaat na bijna drie jaar uitstel. De wethouder werkt aan aanpassing van de nota van beantwoording (uit 2020), nieuwe afstemming met en advisering door de stadsdelen en voorbereiding besluitvorming. Voor de zomer mag de raad besluiten nemen.

Walther Ploos van Amstel

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW