Chauffeurstekorten: wordt het niet de hoogste tijd voor samenwerking?

Zaterdag stond een paginagrote advertentie van Sligro in de Telegraaf: chauffeurs gezocht. Het aantal vacatures voor vrachtwagenchauffeurs loopt steeds verder op. Inmiddels ervaart bijna een kwart van de transportondernemers het tekort aan personeel als een belemmering. Ga je concurreren of ga je samenwerken?

De arbeidsmarkt in transport en logistiek toont verder herstel in het eerste kwartaal van 2021. Zowel het aantal vacatures als het aantal werkgevers groeit, blijkt uit de laatste Sectormonitor van het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). Er zijn circa 8.500 vacatures voor chauffeurs en 11.500 voor logistiek medewerkers in mei en juni vooral in Noord-Brabant, Gelderland als Zuid-Holland. Dat is nog buiten alle vacatures bij verladers als Sligro.

Een derde van de transportondernemers is nu op zoek naar mensen; zowel in de wagen als op kantoor en in de loods. Ze concurreren allemaal op een zeer krappe arbeidsmarkt.

Het chauffeurstekort wordt ook niet minder. De gemiddelde leeftijd in het chauffeursbestand bedraagt nu bijna 45 jaar. Vergrijzing, ziekteverzuim en pensionering verergeren het tekort de komende decennia.

Wordt het dan niet de hoogste tijd voor samenwerking in transport? Kan het uitwisselen van lading (eventueel via platforms) en delen van personeel niet een oplossing zijn? Met minder chauffeurs, met minder voertuigen, meer vervoeren? De gemiddelde transportonderneming heeft maar 22 medewerkers. Dan heb je te weinig ‘schaal’ in eigen huis om met slimme planning de rust, reinheid en regelmaat te bieden die chauffeurs zoeken en je wagenpark goed te vullen.

Samenwerken doe je zo, maar niet zomaar. Bij samenwerking gaat het om vier vragen. Zit je met de juiste partners aan tafel? Gaat het in de dagelijkse praktijk ook echt zo werken als je hebt bedacht? Zijn de afspraken klip-en-klaar? Sluiten de informatiesystemen naadloos aan? En, hoe zit het met de samenwerkingsvaardigheden bij alle partners?

Tenslotte… zorg dat het beroep van chauffeur leuk blijft. Wat zou het mooi zijn als jonge mensen weer graag achter het stuur willen plaatsnemen. En, dat heb je echt zelf in de hand. Uiteindelijk blijft het mensenwerk.

Walther Ploos van Amstel.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW