De bewoners zijn de grote verliezer bij de plannen voor de Amsterdamse Marnixstraat

De Marnixstraat blijft een zielloze verkeerssnelweg. De bewoners zijn de grote verliezer bij de plannen voor de Amsterdamse Marnixstraat. De eerste plannen voor de herinrichting Marnixstraat voldeden al niet aan de uitgangspunten voor ‘Ruimte voor de voetganger’. De aangepaste plannen ook niet. Er worden geen echte keuzes gemaakt.

Er wordt geen prettig en groen leefklimaat gecreëerd. De straat wordt niet inclusief. De stoepen worden te smal in de voorkeursvariant van de gemeente (een fietsstraat). Maar ook in de variant fietspad zijn de stoepen minimaal.

De geveltuintjes van de bewoners moesten verdwijnen. Een derde van de fietsparkeerplekken voor de bewoners verdwijnt. Die moeten hun fiets voortaan parkeren op de smalle stoep. En, er was niet nagedacht over veilige oversteken voor voetgangers. Bij de eerdere inspraak werd geen enkele vraag gesteld over voetgangers… geen enkele. Alleen vragen over auto’s en fietsen.

Ten halve gekeerd?

Zojuist kwam de nota van beantwoording herinrichting Marnixstraat Noord uit. Hier reageert de gemeenten op de vele terecht kritische zienswijzen. Het plan gaat er namelijk geheel aan voorbij dat dit deel van de Marnixstraat dichtbevolkt is met bijna 900 huishoudens, waarvan de meeste huishoudens over geen enkele buitenruimte beschikken.

Er komt nu toch een onderzoek of op het deel Marnixstraat tussen Marnixplein en Brouwersgracht ook éénrichtingsverkeer mogelijk is, omdat dit de mogelijkheid biedt om meer ruimte aan voetgangers en fietsers te geven. Dat klinkt mooi. Maar als de discussie over de verkeersfunctie van de Marnixstraat niet fundamenteel wordt gevoerd, dan zijn dat betekenisloze woorden. Voorlopig staan de veel te smalle stoepen en het verdwijnen van de geveltuintjes nog in de plannen. Sorry bewoners…

Gemengde boodschappen…

Het blijft schipperen met de schaarse ruimte als je geen fundamentele keuzes maakt. Zorgwekkend is dat er geen echte discussie komt over de verkeersfunctie van de Marnixstraat. De gemeente houdt vast aan de Marnixstraat als onderdeel van de Binnenring, die wordt getransformeerd tot fiets- en OV corridor. De Binnenring maakt deel uit van het Plusnet OV netwerk. De kans dat de straat de komende jaren wordt gedegradeerd naar Hoofdnet OV acht te gemeente zeer klein. Het belang van het Plusnet OV netwerk neemt in het financieel noodlijdende OV alleen maar toe, omdat Plusnet OV ten goede komt aan de betrouwbaarheid van de dienstregeling.

Met dit standpunt verliezen de bewoners en de voetgangers en verandert er niks. Dat is een gemiste kans voor de ‘autoluwe’ ambities van de gemeente. En, weer het zoveelste voorbeeld waarbij niet naar betrokken bewoners wordt geluisterd.

 

Walther Ploos van Amstel.

1 Comment
  1. Plusnet OV, Hoofdnet OV, OV-corridor… Allemaal deftige woorden voor abstracte (en dogmatische) uitgangspunten van beleidsmakers. Waar is de menselijke maat?

    Concreet betekent dat; dat stukje straat moet volgens de concessiehouder busbaan blijven want dan kunnen de buschauffeurs even volgas de opgelopen vertragingen tijdens het meanderen door West compenseren.

    Zo voelt het ook als je in de bus zit. De bushalte Marnixbad is het startsignaal voor de racebaan. Het slingert niet, dus de buschauffeur hoeft geen rekening te houden met al die passagiers die in de touwen hangen en heen en weer zwiepen tegen elkaar. Passagiers worden in hun stoel gedrukt en belanden niet bij elkaar op schoot. Vroem! Dit is ook onweerstaanbaar voor de bus vanuit het CS. Een goed begin is het halve werk, niet met vertraging beginnen maar perfect op tijd. Op dit stuk heeft de bus ook weinig instappers, want de massa stapt op CS in. Niet om naar de Jordaan te gaan maar om naar West te gaan.

    Mijn zienswijze als passagier: bespaar het me! De “halte Jordaan” kan ook vanaf de Nassaukade worden aangedaan. Al die bewoners uit de Marnix willen vast wel even het skateparkje doorlopen om op de Nassaukade de bus te pakken. Zeker als je bedenkt dat ze er een rustige straat voor terug kunnen krijgen! En ik als passagier wil je ‘gewoon’ vervoerd worden. Dit is een bus immers, ik weet dat het langzamer zal zijn dan alternatieven. Bestemming is CS, dus de bus kies ik op basis van de vertrektijd van mijn trein. Dat racen van de bus kan me gestolen worden.

    Dus: bussen eruit, parkeerplaatsen opheffen, laadlosplekken in zijstraten, brede stoepen met bomen, fietspaden langs de trambaan in beide richtingen.

    Met de trams is er nog steeds een uitstekende openbaar vervoer-ontsluiting voor de bewoners. De bewoners die slecht ter been zijn en diep in Nieuw-West wonen zijn ook zonder bussen jaloers op de uitstekende opstapmogelijkheden in deze straat. Ook zonder die bussen (waar je liever niet in wil zitten op dit stuk).

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW