De fatbiker is de nieuwe zondebok… wie volgt?

Ik had een bizarre droom. Op een zonnige dag stond ik bij de Stopera. Het Amsterdamse volk was er massaal vergaderd en riep: ‘Leve de koning van de fatbike!’ De wethouder liep uit de Stopera en zei tegen het volk: ‘Ik zal hem hier aan u tonen om u duidelijk te maken dat ik geen enkel bewijs van schuld heb gevonden.’ Daarop kwam de fatbiker naar buiten. ‘Hier is hij, de mens,’ zei de wethouder. Maar het volk riep: ‘Kruisig hem, kruisig hem!’

De wethouder haalde een oude fietser naar voren. Traag en sloom. Een gevaar voor anderen. Een sta-in-de-weg voor de vooruitgang. De wethouder vroeg het volk welke van deze twee wilt gij, dat ik zal loslaten? En zij riepen massaal: de oude fietser, de oude fietser, de oude fietser. De wethouder zei: ’Laat de fatbiker gekruisigd worden’. Ik werd wakker…

Tijd voor maatregelen

Fatbikes zijn voor het Amsterdamse volk een doorn in het oog. Het stadsbestuur vindt het daarom tijd voor maatregelen: meer controles op opgevoerde fatbikes, een kentekenplicht en een minimumleeftijd behoren tot de mogelijkheden. De fatbikes zijn de nieuwe scooters? Het volgende slachtoffer van de mobiliteitsapartheid in de stad.

Het gaat ook niet helpen. Zolang Amsterdam inzet op het monomaan faciliteren van de overmobiele haasthedonisten wordt Amsterdam nooit een fijne stad. Daar helpen 30 km/uur, autoluw, bruggen over het IJ, knippen en bredere fietspaden, en het treiteren van fatbikers en -straten niets aan. De mobiliteitsplannen moeten terug naar de tekentafel. Terug naar de menselijke maat. Terug naar respect voor elkaar.

Een koersdocument…

Wethouder Van der Horst presenteert vorige maand een koersdocument over de openbare ruimte in 2050: Amsterdam maakt ruimte. Zoals het nu gaat, is het niet toekomstbestendig; het tempo en de hectiek in het verkeer moeten eruit. De wethouder: “Nu geldt het recht van de sterkste, dat moet veranderen.” De aanpak van fatbikers leidt af van waar het echt over moet gaan. Er moet een nieuwe balans gevonden worden tussen de ruimte voor mobiliteit en de ruimte voor groen, ontmoeting en economische activiteit. Hopelijk heeft de wethouder voor dit plan wel geld en tijd. Anders gooit ze de fatbike voor niks onder de bus.

Walther Ploos van Amstel.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW