Even afstand nemen…

Het is zo vanzelfsprekend: logistiek.

Thuis, wanneer een meubelzaak een wandmeubel aflevert en opbouwt. In de supermarkt, waar juist die diepvriesmaaltijd die zo goed smaakt in het schap ligt. Of wanneer de auto een beurt krijgt. Maar iedereen kent ook uitverkochte producten, overtollige voorraden en de hele dag wachten op de verwarmingsmonteur. Producten worden steeds meer een dienst. Hoe voorkom je overvolle magazijnen, onnodige afprijzingen, uit de pan rijzende transportkosten en bovenal klanten die uw onderneming de rug toekeren. Succesvoorbeelden van Procter&Gamble, Nokia, Apple, Wal-Mart, het Amerikaanse leger en Zara, maar ook van Nederlandse bedrijven als DAF, KLM Maintenance & Engineering en Heineken laten zien dat logistiek ook prima kan werken. Die ondernemingen hebben hun supply chain perfect afgestemd met hun strategie. Deze kritische columns u daarbij helpen…

Hoezo netcongestie in de logistiek?

Over tien jaar zal het wegtransport in Europa goed zijn voor zo’n 4 procent van de elektriciteitsvraag. Bestelauto’s en vrachtwagens nemen daar ongeveer de helft van voor hun rekening. De gebouwde omgeving en…

De zero-emissie zones zijn er: wat nu?

ICCT publiceerde een interessant blog over zero-emissiezones: The Netherlands’ path to cleaner urban freight. Het blog presenteert lessen voor andere landen. Maar kloppen die lessen wel? Wat gebeurt er écht in Nederland?…

Afval inzamelen in Amsterdam: kan het beter?

De stadsreiniging die het afval inzamelt en de stad schoon moet houden, kampt met grote problemen. Een hoge werkdruk, stijgend ziekteverzuim, kapotte voertuigen en medewerkers die sinds enkele jaren door de hele…

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW