ING Bank: nog een lange weg te gaan bij elektrificering wegtransport

In 2025 gaan mogelijk 30 tot 40 Nederlandse steden zero-emissie stedelijk vervoer invoeren. Tot 2030 geldt er nog een overgangsfase, maar met de investeringshorizon van trucks is 2030 ook al dichtbij. Verschillende retailers hebben de eerste elektrische trucks al in gebruik genomen, maar het aantal emissievrije trucks zal in de komende ruim 7,5 jaar moeten oplopen van nu 232 nu tot 11.500. Dat schrijft de ING Bank.

Vooruitschuiven besluitvorming

Transportbedrijven schuiven de aanschaf nog voor zich uit vanwege de nog aanzienlijk hogere kosten per kilometer en de benodigde laadinfrastructuur op locatie. Ook komt de serieproductie van elektrische waarschijnlijk pas na 2025 op stoom. Realisatie van volledig zero-emissie stadvervoer in 2030 is belangrijk voor de CO2-doelstellingen, maar door de randvoorwaarden is de haalbaarheid onzeker.

Elektrische of hybride trucks kunnen vaak wel sneller geleverd worden dan hun dieselvarianten. Hiervoor zijn mede in het kader van CO2-reductiedoelstellingen voor truckfabrikanten (-15% in 2025 en -30% in 2030) productieslots gereserveerd.
In 2022 is zijn elektrische CF bakwagens en trekkers van DAF op de markt en is dat geldt ook voor de E-Actros van Mercedes te bestellen, maar bedrijven (en retailers) zijn nog aan het testen en productie vindt nog mondjesmaat plaats. Wel werkt DAF toe naar 20-30% productie van elektrische trucks in 2030, maar productieverhoging hangt ook af van de vraag.

Samenwerking met verladers

De verwachting is dat er in de jaren voor 2025 van de verschillende merken 40 tons-combinaties op de weg worden gebracht en ook in serieproductie gaan. Toch gaat het in de komende twee jaar nog niet om grote aantallen. Nieuwe toetreders op de markt voor elektrische trucks als Tesla en Nikola maken minder vaart dan gedacht.
De investering in elektrische trucks gebeurt meestal in samenspraak met de opdrachtgever. Niet alleen omdat elektrische trucks nu nog duurder zijn, maar ook omdat er laadinfrastructuur op de thuisbasis nodig is. Dit is efficiënter en bovendien goedkoper. Opdrachtgevers hebben vaak ook een belang om aantoonbaar minder uit te stoten.

Onzekerheid

Het is door de hogere kosten en de randvoorwaarden niet zeker dat er eind 2029 niet zeker dat er ruim 10.000 zero emissie trucks op de weg zijn. Niettemin is emissievrij transport wel belangrijk ook om de CO2-doelstellingen te realiseren. Een resterend gat in de tussen diesel en elektrisch, ontoereikende infrastructuur en productie kunnen de instroom van elektrische trucks echter vertragen. Een plug-in hybride truck – zoals Scania op de markt heeft gebracht – kan een tijdelijke back-up oplossing zijn om steden in combinatie controle op basis van  geo-fencing toch emissievrij te beleveren. De truck is op deze manier voor de groep transporteurs die niet dagelijks in steden komt breder inzetbaar, wat de flexibiliteit verhoogt en aanschaf sneller aantrekkelijker maakt.

Lees de analyse en inzichten in de nieuwe ING visie op trucks en trailers.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW