Lokale bezorgnetwerken. Maken ze een kans?

Ik koop het liefst bij mijn vertrouwde winkels. Ik ken hun goed, en nog belangrijker, zij kennen mij goed. Mijn wijnwinkel, de lokale palingroker, de winkel voor grote maten, de Miele-specialist en de kaasjuwelier kunnen alleen niet opboksen tegen het geweld van de grote online spelers. Cor Molenaar adviseerde die winkels al 10 jaar geleden in ‘Red de winkel!’ om zelf een webwinkel te beginnen. Door eerdere corona-lockdowns zien de lokale winkels de lokale online klanten nu als kans.

Local-for-local bezorgen

Winkels missen de slagkracht om hun lokale klanten met een geweldige ‘vandaag besteld, vandaag geleverd’ service, en concurrerende tarieven, te bedienen. Meerdere slimme, groene bezorgers spelen in op de groeiende ‘local-for-local’ bezorgbehoefte van de lokale winkels en consumenten (en zakelijke klanten); bijvoorbeeld Peddler en Hurby.

Het zijn sympathieke initiatieven met vrachtfietsen en kleine, elektrische bezorgautotjes. Ondernemers met ambitieuze investeringsplannen die alles tegelijk willen aanpakken en steevast de nieuwe Picnic willen worden. Goedbedoeld, maar wat zijn nu hun echte kerncompetenties? Welke investering doet er echt toe? Wat creëert waarde?

Schaal

Ook voor de lokale winkels draait uiteindelijk alles om de laagste kosten. Dat vergt schaal, heel veel schaal. Die schaal zit in het aantal bezorgers en het gedeeld gebruik van eventuele hubs. De lokale, of regionale, markt bepaalt die noodzakelijke schaal.

Lokale bezorgers kennen hun markt als geen ander. Naast de juiste schaal bepaalt de slimme inzet van de bezorgers de bezorgkosten voor de winkels.

Slim plannen

Het regelen van een zorgeloze bezorging van dat ene doosje wijn van mijn wijnwinkel naar mij thuis kan iedereen nu wel. Er zijn genoeg software-as-a-service systemen voor de dagelijkse operaties.

Maar, de tactische en strategische planning van bezorgers, voertuigen, hubs en afspraken over venstertijden bepaalt onder aan de streep de kosten, het resultaat en de tarieven. Dat leren de harde lessen van Deliveroo, Bringly, Getir, Uber en Brisqq. Het met partners ontwikkelen van robuuste en veilige IT-platforms vraagt om een lange adem. Je hebt naast een strategische visie diepe zakken nodig.

Naadloze integratie van systemen

Het boeken en verwerken van zendingen vraagt veel tijd van de winkeliers en bezorgers. Dat is niet handig, niet betrouwbaar, te duur en niet altijd veilig. Dat moet simpel en snel, papierloos en geïntegreerd met de winkelsystemen (bestellingen en voorraden), met het betaalgemak van iDeal en Tikkie en naadloos gekoppeld aan de planning van de bezorgers. Winkelketens willen ook landelijke, of Europese, oplossingen. Anders blijf je systemen aan elkaar plakken.

Wat niet werkt zijn de vele gemeentelijke initiatieven voor ‘digitale winkelstraten’ die geen bestel-, betaal- of levermogelijkheden bieden. Dat wil de consument niet.

Kerncompetenties

Mijn advies aan de local-for-local bezorgers:

  • Ben de beste: zorg dat de lokale consumenten (en zakelijke klanten) dolblij zijn met jullie bezorging.
  • Kies de beste bestelplatforms voor integratie met de winkels.
  • Organiseer de hub-, bezorg- en retourprocessen afgestemd op de lokale markt.
  • Zorg voor een goede operationele en tactische planning en kies de juiste platforms voor de ondersteuning hiervan.
  • Investeer in de echte kerncomptenties die investeerders later waarde opleveren; de rest laat je over aan anderen.

Tenslotte… ik ben dol op de vele nieuwe bezorginitiatieven, maar ik mis steevast in hun plannen de acties om samen te werken met andere lokale bezorginitiatieven. Samenwerken is lastig, maar samen kom je echt verder.

 

Walther Ploos van Amstel.

 

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW