Picnic wint Nederlandse Logistiekprijs vLm

Picnic Technologies heeft de Nederlandse Logistiekprijs 2022 van de vereniging Logistiek management gewonnen. Deze prijs werd uitgereikt door juryvoorzitter Jos van Hillegersberg bij JADS in Den Bosch op 22 november.

De online supermarkt zet hiermee een kroon op hun logistieke aanpak. Warehouse Totaal blikt terug op de transformatie van Nederlands grootste onlinesupermarkt. In september 2015 begon Picnic in Amersfoort met vier bezorgautootjes. Picken van orders gebeurde eerst nog in een apart deel van het Boni-magazijn.

Inmiddels rijden er meer dan 1.500 autootjes rond in Nederland naar 1 miljoen consumenten. In 2022 draait Picnic zo’n miljard euro omzet, heeft het nagenoeg landelijke dekking en heeft het in Nederland acht distributiecentra, waarvan het geautomatiseerde dc aan de rand van bedrijvenpark Lage Weide verreweg het meest geavanceerde is. In Ridderkerk komt het volgende geautomatiseerde dc. Ook in Zwolle wordt hard gewerkt aan een geautomatiseerd dc. Ook groeit Picnic in Duitsland en Frankrijk.

In 2015 schreef ik op Logistiek.nl over Picnic: “ik ben er niet van overtuigd dat Picnic daadwerkelijk een winstgevend marktaandeel gaat behalen. Daarvoor ontbreekt de inkoopkracht, de logistieke schaalgrootte en bovenal een goede propositie”.

Picnic is inmiddels zeven jaar verder. Misschien wordt er nog steeds geen winst gemaakt; ze kiezen ervoor om hard te groeien. De zeven jaar brachten in elk geval disruptieve en inspirerende lessen die gaan over ‘rust, reinheid en regelmaat’. Of zoals Picnic zelf stelt: melkboer 2.0. Dat zijn terecht felicitaties waard!

Lees het hele verslag op Logistiek.nl.

Walther Ploos van Amstel.

 

Lees ook: hoe win je de Nederlandse Logistiek Prijs.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW