Rekenen aan laadinfrastructuur voor de emissieloze bouwplaats

De beschikbaarheid van een voldoende laadinfrastructuur is een van de vragen bij emissieloos bouwen. Om een betere inschatting te kunnen maken van de nodige vermogensvraag op de bouwplaats, kunnen bedrijven voortaan de praktische vermogenstool gebruiken.

Vermogenstool: rekenen aan laadinfrastructuur

Een vermogenstool is ontwikkeld met als doel het nodige vermogen voor de meest voorkomende binnenstedelijke bouwprojecten in kaart te brengen. Op het moment dat er met elektrisch materieel gewerkt wordt, is op de bouwplaats namelijk een netaansluiting met een grotere capaciteit nodig dan de gebruikelijke bouwaansluiting.

De bouwaansluiting moet op tijd aangevraagd worden bij de netbeheerder. De wachttijden zijn langer en vaak is het niet meer mogelijk om een grotere aansluiting op de locatie te krijgen. Daarom is het van belang om al voordat een project van start gaat, inzicht te krijgen in de nodige vermogensvraag van de gebruikte machines. Is er voldoende laadcapaciteit op de bouwplaats aanwezig? Of moet hiervoor nog iets aanvullends geregeld worden?

Voor wie is de vermogenstool?

De vermogenstool is een praktisch handvat om een inschatting te kunnen maken van de energievraag voor de volgende type werkzaamheden:

  • Rioolrenovatie
  • Herinrichting straten
  • Nieuw asfalt
  • Sloopwerk
  • Funderingswerkzaamheden.

De vermogens van de in te zetten machines zijn bepaald aan de hand van de nu beschikbare bouwmachines, De komende jaren worden steeds meer elektrische machines ingezet voor meerdere werkzaamheden, De opgedane praktijkervaringen worden steeds in deze tool verwerkt.

Bron: De vermogenstool is in opdracht van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) door Summit Engeneering en SD klimaatadvies ontwikkeld.

Figuur: TNO

1 Comment
  1. Is waterstof hier geen betere oplossing? Machines kunnen dan ook ver van het grid worden ingezet, bijvoorbeeld bij wegenbouw. Tanken met een tubetrailer is sneller en makkelijker dan een dikke kabel aanleggen.

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW