Spits mijden: niet voor de gemeentelijke inzamelwagens in Amsterdam

Het aantal vrachtwagens van de gemeente dat tussen 8 en 9 uur op de Ring A10 rijdt is maximaal 10% van het vrachtverkeer op de ring. Het aantal vrachtwagens van de gemeente dat tussen 8 en 9 uur in de zone zwaar verkeer (S100) rijdt is maximaal 9% van het vrachtverkeer in deze zone.

De Amsterdamse gemeenteraad heeft twee jaar geleden bij de behandeling van de Logistieke Strategie een motie aangenomen over ‘geen gemeentelijke trucks in de ochtendspits’. Dat is nu onderzocht.

Voor het bepalen van de impact van het eventueel niet inzamelen tussen 08:00 uur en 09:00 uur keek de gemeente naar een aantal onderdelen: productiviteit, gereden kilometers en ketensamenwerking. De conclusie is dat ‘spits mijden’ niet gaat werken. De gevolgen voor de dagelijkse operaties zijn te groot.

De gemeente werkt overigens met een routesysteem waarbij de chauffeurs in de toekomst voorzien worden van een tablet waarop de route zichtbaar is. Hierin worden de bijzondere objecten (zoals scholen) zichtbaar op de route waar de chauffeur rekening mee dient te houden. Naar verwachting gaat deze stap eind 2024 of begin 2025 gezet worden. Het systeem wordt eerst op stabiliteit getest en daarna verder uitgerold.

De vraag of de ‘direct vision’ standaard zou kunnen helpen de straten veiliger te maken, wordt in de brief van de wethouder helaas niet beantwoord. Ook niet of ISA (standaard 30 km/u) een oplossing is.

Bron: gemeente Amsterdam

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW