Triodos Bank: makkelijker kunnen we het niet maken wel onmogelijk

Het rommelt bij de ‘duurzame’ Triodos Bank. Al enkele jaren kunnen certificaathouders hun geld niet terug krijgen. Inmiddels heeft de bank daarvoor een aanpak bedacht. Om daarvoor in aanmerking te komen moet je als Triodos-klant een rekening aanmaken bij het handelsplatform Captin.

Er lijkt eindelijk uitzicht op een oplossing van de financiële problemen bij Triodos. Dat is mooi. Maar, het aanmelden bij Captin is alles behalve appeltje-eitje. Je moet een eindeloze procedure met de nodige stappen door waarbij de allermodernste smartphone nodig is… en een hele vaste hand. Niet alleen om de nodige uploads van ID-documenten te doen (waarom zoveel verschillende foto’s?). Maar, ook om een selfie van alle kanten van je hoofd te maken. Links, rechts en midden. Dat lukt steeds maar niet. Mijn smartphone vraagt om de meest onmogelijke standjes en houdingen. Steeds past het niet in het frame of is de foto bewogen. Terug naar af… u ontvangt geen geld.

Waarom moet het zo moeilijk? En, waarom moet ik zoveel persoonlijke informatie delen met een platform dat ik niet ken. Ik ben toch al meer dan 30 jaar bekend bij de Triodos Bank? Het is mijn geld waar ik nu nog steeds niet bij kan, zoals vele andere certificaathouders.

Het is een zorgwekkende trend dat je als fysiek minder handige of slimme, jongere of oudere, steeds vaker niet meer mee kan doen met de ingewikkelde procedure bij banken, de Belastingdienst en overheden waarbij je allerlei halsbrekende autorisatie- en verficatietoeren uit moet halen met computer en smartphone.

Uit onderzoek van De Nederlandsche Bank blijkt dat 2,6 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder worstelen met de digitale betaalwereld. Alledaagse betalingen in de winkel lukken meestal nog wel. Maar minder vaak voorkomende handelingen zoals het openen van een bankrekening of het blokkeren van een bankpas leveren problemen op.

Waarom bieden die organisaties, en bedrijven als Captin en Triodos niet een aangepaste werkwijze voor mensen voor wie dat niet vanzelfsprekend werkt; gewoon met menselijke maat. Techniek mag mensen toch niet uitsluiten?

Walther Ploos van Amstel.

 

Ps… inmiddels heeft zowel Captin en Triodos laten weten dat er geen andere wijze is om een handelsrekening te openen. Wel geeft Triodos aan dat verkopen van certificaten ook telefonisch kan. Om de verwarring compleet te maken. Op 22 december 2022 gaan certificaathouder van Triodos naar de Ondernemingskamer van het Gerechtshof Amsterdam. Ze willen dat er een enquête komt naar het beleid van de Triodos Bank. Van het inclusieve imago van de Triodos is weinig meer over!

8 Comments
  1. Gelukkig, iemand die exact dezelfde problemen heeft met Captin en Triodos als ik.
    En ook voor mij biedt noch Captin noch Triodos een oplossing.
    Ik ben wel benieuwd waar informatie te vinden over de telefonische verkoop van de certificaten.

    1. Ik kreeg mail van Triodos: “Als u alleen de Certificaten wilt verkopen, is het niet noodzakelijk om een handelsrekening bij Captin te openen. U kunt dan te zijner tijd de Certificaten ook telefonisch of schriftelijk verkopen. Hoe dat precies in z’n werk gaat, zal nog verder door Captin worden uitgelegd”.

  2. Bij mij zelfde probleem. Foto lukt niet. Wel in groen kader, daarna foutmelding. Zelf foto van verderaf gemaakt: weer fout. Na 2 uur de foto + 1 kant te hebben geprobeerd heb ik het opgegeven. Ook moet de foto zonder bril en dan kun je de tekst weke verschijnt onder het kader niet lezen. Bij Triodos hebben ze mij informatie, kunnen ze dat niet doorgeven. Wel me geld weggeven, hoe je er weer aankomt zoek naar uit. Gelijk alle andere aandelen e.d. bij Triodos opgenomen voordat deze ook alleen nog zo toegankelijk worden.

  3. Wat je schrijft klopt helemaal. En het geldt echt niet alleen voor de ” fysiek minder handige of slimme, jongere of oudere”. Ik geef zelf digicursussen, en het is om gek van te worden wat de overheid, banken e.d. allemaal vragen. Hoe vaak kom je daarbij niet in een ‘loop’ terecht? En ja hoor, ook mijn ‘identificatieproces’ bij Captin is na allerlei halsbrekende toeren, en onder begeleiding van een medewerker, afgewezen. Het is een schande, na alle geblokkeerde certificaten-ellende. Waarom kan iets dergelijks niet gewoon via DigiD of via de ID-papieren die Triodos al lang en breed van mij heeft? Ik ben razend, en heb nu maar om identificatie-per-post gevraagd. Daar ‘is men nog mee bezig’….

  4. Captin is inderdaad zeer klantonvriendelijk. Het is onbegrijpelijk dat Triodos hier mee in zee is gegaan
    Als belegger in certificaten heb je toch helemaal geen behoefte om gedwongen te worden met een derde partij in zee te gaan en allerlei privacy gevoelige gegevens te gaan delen met een partij die je niet kent
    Mijn vertrouwen in de bank is inmiddels ver gedaald
    Certificaten zouden een veilige investering zijn want je belegde in de bank en die stond er goed voor…
    Blijkt allemaal gebakken lucht

  5. Het zijn niet alleen de mensen die minder computer- of smartphonevaardigheden hebben die met zo’n procedure niet overweg kunnen. Na het debacle bij Triodos mag ik nog eens meerdere pogingen met mijn hoofd van links naar rechts gaan zitten schudden om vast te stellen dat het toch weer niet gelukt is. Toch maar gevraagd aan support bij Captin hoe we dit nu gaan oplossen.

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW