EenVandaag kwam met een weinig genuanceerd marktalarm: ‘Dit is het einde van de markt. Voor de meesten van ons is een elektrische auto niet haalbaar. Tachtig procent gaat stoppen’. Invoering van zero-emissiezones zal markten veranderen. Het probleem? Veel marktkooplui hebben niet genoeg vet op de botten om een elektrisch, vaak duurder, voertuig aan te schaffen en dat kan het karakter van de markt doen veranderen.
Vereniging van de Ambulante Handel
Louise Wesselius, voorzitter van de Vereniging van de Ambulante Handel die de belangen van alle 20.000 marktondernemers vertegenwoordigt, maakt zich grote zorgen: “Als de stad straks gaat eisen dat iedereen elektrisch moet gaan rijden, dan blijft er maar een handjevol ondernemers over, want de prijzen zijn gewoon veel te hoog, en het bereik van een elektrische wagen is nog niet toereikend.”
Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de gevolgen van zero-emissie zones voor ondernemers. De bestaande ontheffingenregels bieden ondernemers voldoende handelingsperspectief voor het uitoefenen van hun bedrijf binnen de ZE-zones tot 2030. De onderzoekers zien geen aanleiding om een generieke vrijstelling of ontheffing voor toegang tot de ZE-zone te verlenen aan marktondernemers.
Maken marktkooplui zich terecht zorgen? Gelukkig wel. Elektrisch rijden verandert de bedrijfsvoering fundamenteel. Daarop moet je je op tijd voorbereiden. Hoe doe je dat?
Valt de markt onder een zero-emissie zone?
De eerste vraag voor de ondernemer is: naar welke markten ga je, gelden daar de zero-emissie normen en vanaf wanneer? De invoering van zero-emissie zones is slechts in een beperkt aantal binnensteden. Investeer eventueel in een schonere dieselbestelauto (Euro 6) die nog zeker 4 jaar mee kan. Of, zet nu meteen de stap naar een toekomstvaste elektrische bestelauto. Sommige ondernemers rijden nog in een hele oude diesel (emissieklasse 4 of lager). Die stoten 5 tot 6 keer meer roet uit dan de moderne Euro 6 diesel bestelauto’s. Dat is niet gezond. Als ondernemer verkoop je toch ook geen bedorven vis of kaas aan je klant? Dat kan echt niet meer.
Vraag advies
Weet je het niet zeker? Vraag dan advies van experts, de dealer of de boekhouder. Naast landelijke vrijstellingen zijn er landelijke en lokale ontheffingen voor ondernemers die de stap niet kunnen maken omdat er (nog) geen voertuigen zijn of omdat ze de overstap niet kunnen betalen (of financieren). Een ontheffing kan een ondernemer zelf aanvragen bij het ‘centraal loket‘. Ondernemers kunnen daarbij advies krijgen van een logistiek makelaar.
Belangrijk is hoe gemeenten lokaal omgaan met ontheffingen voor marktondernemers. Wat is hun visie op de markten voor hun bewoners? En hoe duurzaam moet die markt zijn met korte lokale ketens en biologische en gezonde producten? Over die toekomst zou ik me als marktondernemer echt druk maken.
Geen uitstel en al helemaal geen afstel
De plannen voor de zero emissie zones zijn de afgelopen 10 jaar zorgvuldig voorbereid in samenwerking met het bedrijfsleven. En veel bedrijven hebben de stap naar duurzame stadslogistiek al gezet; met bloed, zweet en tranen. Evofenedex, Transport en Logistiek Nederland, VNO-NCW, MKB-Nederland en VNG vinden terecht dat de zero-emissie zones gewoon door moeten gaan. Zelf de vakbond van klussers VLOK is optimistisch.
Ook zonder zero-emissiezones rijden we na 2035 vooral elektrisch en bereiken we daarmee de klimaatdoelen: 1 Mton CO2 besparing. Echte ondernemers kiezen zelf al voor een duurzame toekomst met uitstootvrije voertuigen. Ook goede marktondernemers.
Voor de laatste stand van zaken: kijk op OpWegNaarZes.
Walther Ploos van Amstel.
Het begrip uitstootvrije zone is een leugen. Alle auto’s stoten een flink deel van hun fijnstof uit via bandenslijtage. Hoe zwaarder de auto, hoe meer uitstoot. Electrische auto’s zijn gemiddeld veel zwaarder dan andere auto’s. Het aandeel van de uitstoot door banden is groter.