Goodman ontwikkelt eerste meerlaagse distributiecentrum in Rotterdam

Een oplossing voor efficiënter ruimtegebruik in de logistiek is de hoogte in gaan. In dichtbevolkte gebieden zoals Hong Kong, Singapore en Japan is dit een oplossing vanwege de schaarse en dure grond. Verticale clustering Logistiek kan veel efficiënter georganiseerd worden door het dichter bij de mensen te brengen en onderdeel te maken van de leefomgeving: stapeling en functiemenging in logistieke werklandschappen.

Rotterdam II Logistics Centre

Goodman ontwikkelt het eerste multi-level logistiek gebouw in het hart van het Rotterdams Havengebied op korte afstand van centrum Rotterdam. De locatie faciliteert zero-emissie distributie en beschikt over 5.1 MVA stroomvermogen. Dit ‘toekomstige icoon’ aan de oevers van de Maas ontworpen door RoosRos Architecten heeft een totale oppervlakte van meer dan 35.000 m2 warehouse en is geschikt voor meerdere huurders en functies vanaf 1.200 m2. In Amsterdam heeft CTP eerder een multi-level logistiek gebouw met CTPark Amsterdam City.

Rotterdam II Logistics Centre is gelegen in de Waalhaven, hartje haven en naast het stadcentrum van Rotterdam. Door zijn ontsluiting via de snelwegen A15 en A16, is deze locatie uitermate geschikt voor bedrijven die op zoek zijn naar een snelle toegang tot klanten om deze nog op dezelfde dag of de volgende dag te bedienen. Rotterdam II Logistics Centre ligt volgens Goodman op een unieke strategische locatie voor stedelijke en e-commerce distributie in Rotterdam en de Randstad, met een bereik van meer dan 2 miljoen consumenten binnen slechts 30 minuten rijden en een totaal van 6,6 miljoen binnen het uur.

In Utrecht ontwikkelt Goodman een vergelijkbaar logistiek gebouw. Het Utrecht II Logistics Centre is een ontwikkelingsprojecten voor logistiek in Utrecht. Met deze lokatie biedt Goodman bedrijven de mogelijkheid zich te vestigen in een uiterst duurzaam gebouw dat uit meerdere verdiepingen bestaat.

Functiemenging

Een voorbeeld van verticale clustering van functies is de RAI in Amsterdam, een gebied dat nu vooral gebruikt wordt voor evenementen en parkeren. Dit gebied heeft een goede ligging en is ook geschikt voor wonen, werken en recreëren. De logistiek van het RAI-complex wordt op de onderste laag geregeld. Daarboven komt een nieuw entreegebouw dat de hallen verbindt, gevolgd door een groene zone met een fietsroute naar het achterliggende park. Rondom deze groene zone kunnen woontorens worden ontwikkeld, wat het terrein een multifunctioneel karakter geeft.

Intospace heeft in Badhoevedorp een ontwerp gemaakt voor een logistiek centrum omringd door ruimte voor retail en wonen, met sport- en recreatiemogelijkheden op het dak met slim gebruik van herbruikbare energie. Ook het Food Center Amsterdam binnen de ring A10 is ambitieus bij functiemenging.

De toekomst van logistiek vastgoed Nederland is niet groot en hoewel er nog ruimte is, moet de sector beter met de schaarse ruimte omgaan. Welke kansen biedt het verticaal integreren van verschillende functies? Logistiek, wonen, retail, werken en ontspanning kunnen op één plek samenkomen. Dit maakt de logistieke sector duurzamer en efficiënter en is beter voor de de leefbaarheid.

Het Rotterdamse project is een spannend project. Logistiek.nl concludeerde eerder dat meerlaagse dc’s moeizaam van de grond komen. Ook CTPark Amsterdam City is nog niet volledig verhuurd.

Nieuwsgierig naar dit project? Neem dan contact op met Goodman en ontdek meer over Rotterdam II Logistics via deze link.

Walther Ploos van Amstel.

 

Lees ook: Toekomstig stadlogistiek vastgoed combineert meerdere functies

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW