Waarom is de #Felyxchallenge nodig?

De #felyxchallenge op Twitter stelt de vele problemen met huurscooters aan de kaak op de social media. Amsterdammers zien de scooters van Check en Felyx overal, vooral in de weg, en op de stoep. Het begon als een grap zegt Erik Bouwer tegen Parool, die onder zijn Twitter-naam Stadsbewonor de hashtag #felyxchallenge lanceerde.

De huurscooters zijn een ‘experiment’ in veel gemeenten. Zo heeft Amsterdam twee aanbieders van elektrische huurscooters ontheffing verleend om huurscooters te mogen aanbieden op straat.

Waarschuwingen werden in de wind geslagen

Toen bewoners om inspraak werd gevraagd kwamen er bijna 500 reacties binnen. Veel reacties van Felyxklanten. De lobby was goed georchestreerd. De gebruikers hadden keurig de tekst van Felyx gecopy-paste. Het was duidelijk;  vaste parkeerplekken doen afbruik aan het gebruiksgemak van de overmobiele haast-hedonist. Maar, er waren ook honderden reacties die waarschuwden voor het ‘free floating’ concept. Je kunt de scooter overal en altijd achter laten voor een eventuele volgende gebruiker. Iedereen herinnerde zich nog de problemen met de strooifietsen van Obike Dat gaat niet goed op de volle stoepen! De gemeente sloeg alle waarschuwingen in de wind.

Inmiddels laat de #felyxchallenge zien dat de huurscooterrijders niet snappen hoe het hoort. Ze blokkeren stoepen, zebrapaden en blindgeleidelijnen. Met de afspraken die de gemeente heeft gemaakt met de verhuurders is daar helemaal niks aan te doen… Een webcaremedewerker meldt: ‘De plek waar de scooter stond valt niet onder de plaatsen waar ze kunnen handhaven. Ze kunnen daardoor helaas niet handhaven hierop’. Felyx reageert meestal keurig. Check verschuilt zich in anonimiteit.

Geen klachten bekend?

De wethouder antwoordt op raadsvragen dat er nauwelijks klachten bekend zijn. Heel bijzonder. Voor een normale burger is het onbegrijpelijk dat de wethouder de huurscooterpartners niet tot de orde roept of de vergunning stopt tot de bedrijven de zaak op orde hebben. Meer fundamenteel gaat het om echte aandacht en ruimte voor de voetgangers op de stoep. Die wachten al jaren tevergeefs op voetgangersbeleid. Waarom is niet gewacht op dit beleid voordat opnieuw de stoep werd weggegeven aan commerciële verhuurders?

Micromobiliteit

Ik ben voorstander van nieuwe vormen van micromobiliteit in de stad. Maar, dan met strikte regels en strenge handhaving. Ten eerste voldoende parkeerruimte. Nu is er veel overlast van parkeerders in de openbare ruimte. ‘Free floating’ bij deel- en huurconcepten is geen goed startpunt. Ten tweede, breng  de snelheid op de gedeelde straten in de stad terug naar 20 of 30 kilometer per uur. Scooters horen niet op het fietspad. Ten derde: zet in op het delen van zero emissie mobiliteit via een verhuursysteem. Bezit is zo 2019. Dat doen de aanbieders van huurscoooters goed.

De olifant in de kamer is gedrag. De huurscooters doen in hun gedrag niet onder voor andere scooterrijders en fietsers. Ze vallen wel extra op. Laten we eens wat liever zijn in het Amsterdamse verkeer en even nadenken voordat we ons staal weer ergens neerpleuren. Het maakt de buurt zoveel aangenamer. Zo lang dit niet is geregeld: haal de huurscooters van de straat!

 

Walther Ploos van Amstel.

 

 

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW