Ik mocht een interview geven voor het vakblad Transport en Logistiek. De redactie koos een scherpe kop: ‘Zero-emissie zones zijn lachwekkend’.
De ambitie rond zero emissie zones ging van start met 40 gemeenten die deze gebieden vanaf 2025 zouden instellen, maar inmiddels is dat aantal al geslonken tot 27 (waarvan meerdere gemeenten pas na 2026 beginnen). En daarvan verklaren veel gemeenten zones van postzegelformaat tot zero-emissie zone. Zwolle is daarvan een goed voorbeeld. Die heeft het voetgangersgebied in het centrum deze bestemming meegegeven.
Er zijn gelukkig ook steden die er wel serieus mee omgaan, zoals Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Den Haag. Zij stellen tenminste gebieden in met serieuze afmetingen, dat heeft impact.
Enkele quotes uit het interview:
Bundelen van lading is het antwoord op de huidige problemen bij stadslogistiek. Maar dat vinden veel ondernemers geen goed idee. Zij houden hun kaarten liever tegen de borst. Ze zijn bang dat concurrenten zien voor wie ze werken en dat die concullega’s hun klanten afpikken als ze informatie delen.
De onderzoeken die studenten van de Hogeschool van Amsterdam samen met het lecoraat doen, gaan over de bedrijfspraktijk. Soms gebeurt dat in samenwerking met TNO. Onderzoeksthema’s zijn onder meer de inzet van zero-emissie voertuigen, horecabevoorrading, afval, bouwlogistiek, servicelogistiek en publieke inkoop. De doelen van de praktijkonderzoeken zijn: kijkt daarbij naar nieuwe verdienmodellen, slimme logistieke concepten, innovatieve technologie, stadshubs, de menselijke factor en overheidsbeleid.
Gelukkig zijn er ook veel positieve uitzonderingen. Zoals Andries Vlot van TSN Groen. Die rijdt met 60 elektrische bakwagens vanuit zes locaties in het land. Die hebben een bereik van 110 tot 130 kilometer en wekt zelf stroom op. En Simon Loos die nauw samenwerkt met onder meer Albert Heijn en Sligro. NedCargo en Van der Werff Logistics die tegelijkertijd verschillende klanten bedienen met gecombineerde ladingen. Of Volker Wessels Materieel die gegevens deelt met andere bouwpartijen. Succesvolle voorbeelden zijn altijd het resultaat van samenwerking tussen verschillende partijen.
De modewereld is ook een goed voorbeeld van een branche die goed samenwerkt. Verschillende merken bundelen hun stadslogistiek bij een selecte groep gespecialiseerde logistiek dienstverleners. En het allerbeste voorbeeld van een organisatie die ladingen bundelt, is het Centraal Boekhuis, tegenwoordig CB Logistics. Dit bedrijf levert boeken af bij ruim 1.800 boekhandels afkomstig van alle uitgeverijen. Het kan dus wel!
De invloed van deze zones op het globale klimaat is volkomen verwaarloosbaar. Het is dus alleen een middel om business te halen uit het klimaat en het leven voor ondernemers en inwoners van de stad moeilijker en ook kostbaarder te maken. Moreel volstrekt verwerpelijk. Maar dat interesseert de groene fascisten niets. Zo lang zij hun zin maar krijgen is het goed.