Zijn laadpalen het nieuwe goud?

Het Arnhemse bedrijf Allego gaat voor drie miljard dollar naar Wall Street. Dat is meer dan 50.000 euro per laadpunt. Dat zijn WorldOnline-achtige waarderingen. Wie gaat dat uiteindelijk betalen? De laadklant natuurlijk.

Allego regelt met software en IT-oplossingen de herkenning van de gebruiker (authenticatie), de betaling en de beschikbaarheid van laadpalen voor gebruikers. De omzet van Allego was in 2017 nog maar €7 mln en in 2020 €50 mln. Het bedrijf heeft 26.000 laadpunten. Allego 2018 werd door Alliander verkocht aan een Franse belegger met een boekwinst van €105 mln. Allego groeide te snel voor Alliander; ze konden het investeringstempo niet bijbenen.

De markt voor elektrisch vervoer groeit de komende jaren sterk. De ambities van Allego is een netwerk van 1 miljoen laadpunten in 2025. Om die groei bij te houden moet Allego de komende jaren ruim €1,4 mrd investeren in de uitbouw van het netwerk, de informatietechnologie en laadsystemen. Het uitrollen van een laadinfrastructuur is geen appeltje-eitje.

Wie betaalt de rekening?

Uiteindelijk moet iemand die 100.000 euro per laadpunt betalen. Dat zijn de gebruikers. Zeker de zakelijke gebruikers (taxi, touringcar, openbaar vervoer, stadslogistiek en service- en installatiebedrijven) moeten op hun hoede zijn. Stroom is het nieuwe goud als straks de zero emissie zones er zijn. Maar laat, of laad, je de caas niet van het brood eten; charging as a service. Als je het als bedrijf als corvee beschouwt, dan kun je jezelf lelijk in de hoek schilderen. Bij wie kun je straks nog terecht voor stroom?

In het verleden is de laadinfrastructuur ontwikkeld met subsidies en de inzet van kennisinstellingen. De vraag is of Alliander (eigendom van gemeenten en provincies) de laadpaalactiviteiten niet te vroeg heeft verkocht. Met de kennis van toen is daarover vandaag weinig te zeggen; opportunity never knocks twice. Wel mooi dat uitgerekend twee Nederlandse bedrijven nu weten te scoren: Aleggo en EVBox. De bedrijven weten de ‘stuff’ (techniek) mooi te combineren met ‘fluff’ (data). Laadpalen zijn nu het nieuwe goud. In elk geval voor de durfinvesteerders…

Voor wie meer wil weten: op 14 oktober is er het future of charging symposium 2021: Moving towards urban logistics with zero emission.

Walther Ploos van Amstel.

1 Comment

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW