Main menu:

Site search

Categories

Tags

Blogroll

Nederlandse Logistiek Prijs voor ID&T

De Nederlandse Logistiek prijs 2010 is toegekend aan ID&T. Elk organiseert ID&T meer dan 50 grote evenementen met meer dan 15.000 bezoekers, zoals Sensation, Mysteryland en Q-dance. Sensation is het meest in het oog springende feest van ID&T. Sensation vindt ieder jaar plaats in Amsterdam en trekt 40.000 feestgangers.

De logistiek bij dance events

De logistieke voorbereiding bij Sensation begint al in de creatieve fase, waar de logistieke experts meedenken bij de conceptontwikkeling.
Na de creatieve fase wordt met behulp van ontwerpsoftware het evenement tot in detail ontworpen. Met deze software kunnen de leveranciers ook meewerken in de ontwerpfase. Elke tent, podium of lichtplan wordt vervolgens helemaal ontleed en zo is bekend uit welke onderdelen de tent, het podium of de verlichting bestaat.
De leveranciers ontvangen de planning met de benodigde materialen en levertijd en kunnen direct aan de slag. In enkele dagen tijd bouwen 200 medewerkers alles op in de Amsterdam Arena en moet een stroom van enkele honderden vrachtwagens worden geregeld.

Travel light
In 2005 startte ID&T met Sensation International een tournee over de wereld. Inmiddels heeft Sensation in onder meer Australie, Duitsland, Polen, Rusland, Tsjechië, Denemarken, Brazilië, Chili en Zwitserland plaats gevonden.

Het organisatieprincipe is simpel: ‘travel light’. Door het evenement tot in de kleinste details voor te bereiden kan ID&T samenwerken met locale licht- en geluidspartners, beveiligingsbedrijven en podiabouwers. Ook is slim over de verpakking en het ontwerp van decorstukken nagedacht. Zo is de verpakking ook onderdeel van het decorstuk of podiumstuk.
Gingen 5 jaar geleden nog 70 mensen en 5 containers de wereld over, op dit moment is dat 35 mensen en 3 containers.

Mysteryland: de klant staat centraal
Het dancefestival Mystery Land wordt opgebouwd op een ‘groene weide’ in de Haarlemmermeer. Daar moet alles worden aan gevoerd; tenten, podia, licht en geluid, supermarkten, spoeltoiletten, decorstukken, mensen van radio en tv, stroomgeneratoren, taps voor het bier en fris, cateringpunten. Het gaat om 600 tot 800 grote vrachtwagens met materieel. En na afloop is er honderden ton vuilafvoer, die gescheiden wordt ingezameld. Een omvangrijke logistieke operatie.

De jury heeft Mysteryland bezocht en kunnen ervaren hoe de klant centraal staat. Nergens lange rijen, vriendelijke bediening, en bezoekers kunnen gemakkelijk het terrein op en af… eigenlijk is elke bezoeker een VIP.

Samenwerking met strategische partners
ID&T heeft een duidelijk beeld van de eigen kerncompetenties en wat ze beter aan anderen, specialisten, kunnen over laten.
De eerste ring van activiteiten doet ID&T in eigen huis met een eigen team. Deze activiteiten vergen bijzondere kennis. In de tweede ring van leveranciers zit een beperkt aantal vaste partners met wie een strategische relatie is. In de derde ring van leveranciers zitten de bulkleveranciers van materiaal, materieel en mensen die op een combinatie van kwaliteit en prijs worden afgerekend.

De jury heeft gesproken met twee leveranciers. Stageco, leverancier van podia voor ID&T wereldwijd, en Allrent, leverancier van geluid.
De leveranciers zien ID&T als een terechte winnaar van de Nederlandse Logistiek Prijs. Al vanaf de tekentafel praat ID&T met hen over de planning.
Bijzonder aan ID&T is de nauwe samenwerking als echte partners met veel inzet van ‘know how’. De jury kreeg complimenten voor de goede geïntegreerde ontwerpsystemen en afgestemde planningen.

De jury is van mening dat de leveranciers direct hebben bijgedragen aan het behalen van de Nederlandse Logistiek Prijs door ID&T. Zonder hun inzet was dit alles niet mogelijk geweest.

Innovatie
ID&T heeft meerdere innovaties bereikt in evenementenlogistiek en is inmiddels een leidende onderneming in de evenementensector. Innovaties zijn er geweest in een dichtgetimmerde aanpak voor de voorbereiding, informatiesystemen, crowdmanagement, artiestenmanagement, voorzieningen voor bezoekers, steeds korte opbouwtijden, ticketingsystemen, gebruik van open ontwerpsoftware, slimmer verpakken enz… en niet in de laatste plaats de naadloze samenwerking met een hechte club uitvoerende partners in de logistieke keten.

De aanpak van ID&T stelt hun in staat op tijd tegen beheerste inspanningen, nagenoeg elk evenement neer te zetten. Of dat nu kleine podia betreft of een groot festival. ID&T heeft een haast industriële aanpak voor een ambachtelijk vak. ID&T is een inspiratiebron en een voorbeeldfunctie voor andere bedrijven.

De jury is van mening dat ID&T een enthousiast bedrijf is dat de laatste jaren een grote logistieke professionaliseringsslag heeft gemaakt. Logistiek zit in de haarvaten van ID&T.

Nederlandse Logistiek Prijs
De vereniging Logistiek management beloont elk jaar uitzonderlijke prestaties in het vakgebied logistiek met de Nederlandse Logistiek Prijs. De vereniging Logistiek management wil met deze prijs de innovatie en professionalisering van de logistiek stimuleren. Retailer Hema, kalfsvlees producent Van Drie Groep en bierbrouwer Heineken, TomTom Work Philips Lighting waren recente winnaars. Ortec kreeg in 2009 de prijs.

Write a comment