Albert Heijn kiest (ook) voor licht en elektrisch

Albert Heijn wil vanaf 2025 emissievrij boodschappen bezorgen. Om dat mogelijk te maken, rijdt de supermarkt vanaf vandaag in Amersfoort ook met Light Electronic Vehicles (LEV) van producent Addax. Binnen twee jaar moeten deze elektrische minibusjes door heel Nederland rijden.

De LEV is 1,40 m breed en kan makkelijk manoeuvreren in een drukke binnenstad of woonwijk. Het minibusjes heeft een actieradius tot 130 kilometer, een maximale snelheid van 65 km/uur en kan 36 kratten of koelboxen tegelijk vervoeren. Albert Heijn start met twee LEV’s in Amersfoort, in juni zullen dat er al veertien zijn.

Boodschappen bezorgen op de fiets

In Breda test Albert Heijn de komende maanden verschillende elektrische cargobikes voor het bezorgen van boodschappen. Deze hebben een laadcapaciteit van twintig kratten of koelboxen. Bij een geslaagde proef komen er in meer binnensteden bezorgfietsen. De fiets is van Rytle.

Duurzaam alternatief

Philip Padberg, directeur e-commerce bij Albert Heijn ziet de elektrische minibusjes als een goed alternatief om duurzaam te bezorgen binnen grote steden: ”Steeds meer mensen laten hun boodschappen thuis bezorgen. Het afgelopen jaar helemaal. Dat zorgt ook voor meer verkeer van onze bezorgauto’s. Daarom kijken we continue of dit stiller en milieuvriendelijker kan en testen we daarmee ook volop.”

 

LEV eCargobike
Max. snelheid 65 km/u 20 km/u (met speed limiter)
Actieradius Tot 130 km Tot 75 km
Aantal kratten/koelboxen 36 20

 

Minder kilometers

Om de doelstellingen in 2025 te halen, zet Albert Heijn niet alleen in op elektrisch bezorgen met onder meer het DKTI AZED project. Het is vooral belangrijk om verkeersbewegingen en daarmee het aantal afgelegde kilometers zoveel mogelijk te beperken. Zo bezorgt Albert Heijn boodschappen via een netwerk van zeven regionale Home Shop Centers (in het najaar opent de achtste in Roosendaal) en 23 lokale hubs.

Een hub is een plek aan de rand van een stad waar de online bestelde boodschappen met een grote vrachtwagen worden afgeleverd. Vanaf daar rijden kleinere bezorgauto’s de binnenstad in. Bovendien gebruikt Albert Heijn slimme algoritmes bij het plannen van alle bezorgritten. Met deze maatregelen werd in 2020 de CO2 -uitstoot per thuisbezorging met 20% verlaagd.

Journalist Maarten Keswiel grapte op Twitter: “Michiel Muller (Picnic) wordt door broer Frans (Ahold) uitgedaagd in Amersfoort, de stad waar Picnic zes jaar geleden begon…”

Bron: Albert Heijn

Foto: Albert Heijn | Yasmin Hargreave

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW