FSIN: horecalogistiek gaat spannende tijd tegemoet

De foodservice markt is ook in 2021 heftig voor de horecagroothandel. Grossiers krijgen te maken met het wegvallen van veel kleinschalige horecabedrijven, meer formules, de noodzaak tot meer digitaliseren en nieuwe logistieke concepten. Daardoor verdwijnen de komende 10 jaar veel grossiers. Dat meldt FSIN in hun nieuwste beleidsmonitor.

Logistieke- en personeelskosten drukken zwaar op het verdienmodel van grossiers. De gemiddelde omzet per vestiging bij een kleiner wordend aantal klanten belemmert gezonde exploitatie. Ook debiteurenbeheer en kredietverlening worden belangrijker in de keuzes van grossiers.

Ontzorgen

De grootste uitdaging voor de komende vijf tot tien jaar zit in de digitalisering van bestelprocessen, schaalvergroting, het online ontzorgen van de afnemers en de vraag hoe grossiers de toenemende formulevorming in de horeca kunnen faciliteren.

De verwachting is dat de kleine, lenige regionale grossiers bestaansrecht houden als ze hun diensten kunnen laten meebewegen met de kleine horecaondernemer. Ook grossiers met speciale, unieke assortimenten houden hun bestaansrecht. Toch zullen de komende 10 jaar veel grossiers verdwijnen, voorspelt FSIN.

Stadslogistiek

De komende jaren zal zowel de aantrekkelijkheid als de bereikbaarheid van de binnensteden verder onder druk komen en er worden hogere eisen gesteld aan CO2-uitstoot in stadslogistiek (zero emissie) en venstertijden. Congestie en de schaarste in chauffeurs verhogen de kosten van bevoorrading.

Vanuit een zelfbedieningsvestiging bezorgen blijkt niet efficiënt. Voor klanten die afhalen, zullen supermarkten en speciaalzaken vaker een (goedkoper) alternatief worden, ook al omdat die aanbieders steeds meer luxeproducten toevoegen.

Omdat de overheid de eisen aan de belevering van de binnensteden verder zal aanscherpen, voorspelt FSIN dat grossiers op weg naar 2030 hun logistiek moeten gaan bundelen vanaf de rand van de steden richting binnensteden. Grossiers moeten vanwege nieuwe eisen aan stadslogistiek wellicht leren om het specialisme van het fysiek leveren van goederen los te koppelen van de dienstverlening daaromheen.

Korte ketens

Grossiers moeten in staat zijn de producten van vele kleine en lokale leveranciers te handelen en aan te bieden aan die klanten voor wie die producten relevant kunnen zijn. Grossiers zullen experimenteren met onlineplatforms waar horecaondernemers zelf kleine leveranciers en unieke producten kunnen vinden en daar ook kunnen bestellen. De grossier hoeft die niet zelf op voorraad te hebben, maar regelt wel het vervoer naar de klant. De ‘first mile‘ is voor de grossiers een uitdaging.

De belangrijkste verandering voor de komende 10 jaar is de opkomst en groei van de zogenaamde ‘dark kitchens’. Dat zijn grootkeukens in een bepaalde regio van waaruit vrijwel kant-en-klare ultraverse gerechten en producten worden geleverd. Deze dark kitchens zouden ook door groothandels gerund kunnen worden, eventueel in partnerschap met grootkeukens.
Bron: FSIN
No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW