Daf-directeur: ‘Schrijf de verbrandingsmotor nog niet af’

Een verbod op verbrandingsmotoren waar diverse Europese landen nu voor pleiten, kan de klimaatdoelen juist schaden, stelt Ron Borsboom, directeur productontwikkeling bij Daf, in de Volkskrant. Waterstof is volgens hem een belangrijke optie om zwaar transport over tien jaar te verduurzamen. Diesel blijft voorlopig de belangrijkste brandstof voor zwaar transport voor de lange afstand.

Diesel

Ron Borsboom in de Volkskrant: “Diesel is geschikt omdat het veel meer energie herbergt dan accu’s. Er is een goed distributienetwerk. Een tank is zo weer gevuld. Dat geldt allemaal niet voor accu’s. We hebben net een nieuwe accutruck gelanceerd die twee keer zo ver komt: tweehonderd kilometer. Maar dat is nog niet genoeg voor de lange afstand, zeker als je kijkt hoeveel tijd het kost een accu weer bij te laden. Daarbij maak ik me zorgen of het elektriciteitsnet straks in staat is de enorme hoeveelheden stroom die nodig zijn op de juiste plaats te krijgen.’”

Waterstof

Volgens de Daf-directeur gaat het rond de stad lukken met accu’s in elektrische vrachtwagens. De lange afstand is goed voor ruim tweederde van de CO2-uitstoot in wegtransport. Daar is de grootste winst te boeken. Een optie is waterstof als we die groen waterstof kunnen opwekken. De energiedichtheid van waterstof is lang niet zo hoog als diesel. Voordeel is wel dat waterstof sneller getankt kan worden.

Bron: Volkskrant

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW