De toekomst van servicelogistiek: samenwerken in stadshubs

Meer dan de helft van de bestelauto’s rijdt rond in de service-, bouw- en installatiesector. Veel steden in Nederland gaan vanaf 2025 langzaam op slot voor dieselvoertuigen. De overstap naar elektrische servicebusjes is niet eenvoudig. Wat kunnen stadslogistieke hubs betekenen voor zero emissie servicelogistiek?

Actieradius

De Hogeschool van Amsterdam heeft samen met onder meer branche-organisatie TechniekNL onderzoek gedaan naar de gevolgen van zero emissie voor bedrijven in deze sectoren in het project Gas Op Elektrisch.

De actieradius is voor 85 procent van de ritten geen probleem voor elektrische bestelauto’s. De kosten van dagelijks gebruik komen steeds meer in de buurt van de dieselversie en verschillende merken introduceren elektrische modellen. Laadangst is wel een serieus probleem. Er komen in steden meer laadvoorzieningen bij bouwplaatsen, kantoren, publieke laadpalen en snellaadstations, maar dat gaat niet een echte betaalbare oplossing bieden.

Servicenetwerk

De investering in elektrische servicebusjes is voor service-, bouw- en installatiebedrijven een goed moment om nog eens fundamenteel na te denken over het servicenetwerk, de eigen bedrijfsvoering en zelfs de strategie. Het een-op-een vervangen van servicebusjes is geen goed idee: kan het ook anders? En, kan het met minder en andere voertuigen?

Fundamenteel nadenken begint bij het einde van de keten. Is het huis dat ‘van het gas af moet’ of het kantoor dat een nieuw 5G-netwerk krijgt wel de beste plek om te werken? Je hebt veel spullen nodig en veel handjes. Je staat ook altijd in de weg als je werkt op locatie. En, de servicebusjes zijn niet langer welkom in de autoluwe woonwijken.

Dat gaat ook gevolgen hebben voor nachtdistributie (als straks die servicebus niet meer voor de deur staat, maar bij een hub met laadinfrastructuur) en straks ‘same day’ leveringen aan de monteur die in de stad aan het werk is.

Samenwerken

De toekomst van stedelijke servicelogistiek is in stadslogistieke hubs waar partijen in servicelogistiek gaan samenwerken; daar ligt de werkvoorraad, daar kun je zaken vooraf installeren, uitpakken en testen en samen ‘same day’ of ‘s nachts leveren. Dat wordt het bezoek aan de klant een efficiënte en snelle pitsstop. Dat spaart veel kosten en veel irritatie. Als je het in de hub goed regelt, dan kan de monteur zelfs op de fiets naar de klus. Is dat geen inspirerend plaatje?

Walther Ploos van Amstel.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW