Er komt een centraal loket bij RDW voor ontheffingen van zero-emissiezones

Er komt een centraal loket voor ontheffingen van zero-emissiezones. Dat schrijft demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen in een brief aan de Tweede Kamer. Het centrale loket, dat door RDW beheerd zal worden, moet de administratieve lasten van gemeenten en ondernemers beperken. De afspraken zijn vastgelegd in een intentie-overeenkomst die is ondertekend door gemeenten die van plan zijn een zero-emissie zone in te voeren.

In de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek (UAS) hebben het ministerie van IenW en gemeenten afgesproken dat ze samenwerken aan een zo uniform mogelijk ontheffingensysteem, bij voorkeur middels een gezamenlijk loket. Het instellen van een instantie die geharmoniseerde ontheffingen centraal afhandelt, is een bewezen aanpak vanuit milieuzones. Dit maakt de aanpak behapbaar voor de gemeenten en eenduidig voor de gebruikers, en vermindert de administratieve lasten voor beiden.

Het ministerie van IenW gaat in samenspraak met de andere partijen in de UAS opdracht aan de RDW opdracht gegeven om een uitvoeringstoets te doen waarin onderzocht wordt op welke wijze de RDW kan bijdragen aan de realisatie van een Centraal Loket.

De rol van de RDW als beheerder en uitvoerder van het Centraal Loket houdt in elk geval in:

  • Het opzetten van een Centraal Loket waarbij geautomatiseerd het aanvraagproces wordt georganiseerd.
  • Het invullen van de backofficefunctie (beoordelen van ontheffingsaanvragen die niet automatisch kunnen worden afgedaan; registreren van verleende ontheffingen in een centraal register; vervullen van helpdeskfunctie).
  • Het opzetten van een centraal register met ontheffingsinformatie ten behoeve van gemeentelijke handhavingssystemen.

Het is de planning is dat in 2024 een wijzigingsbesluit van het RVV 1990 zal worden gepubliceerd dat het voor gemeenten mogelijk maakt om in 2025 een nul-emissiezone voor taxi’s in te voeren. De RDW neemt de ontheffingverlening voor taxi’s door het Centraal Loket mee in de uitvoeringstoets.

De partijen hebben de intentie om op basis van de uitkomsten van de uitvoeringstoets nadere uitvoeringsafspraken te maken over het instellen van het Centraal Loket met de volgende uitgangspunten:  dat de ontwikkelkosten van het Centraal Loket niet ten laste komen van de gemeenten en dat de te heffen leges kostendekkend zullen zijn voor de uitvoering van het Centraal Loket. Hoe hoog de leges worden, wordt in 2024 duidelijk.

Bron: Ministerie IenW

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW