Gemeente Utrecht wil stadslogistiek over water zero-emissie maken

De Gemeente Utrecht wil schoon en stil goederenvervoer over water stimuleren. Op 1 januari 2025 wordt een zero-emissie-zone ingevoerd en daarom wil de gemeente Utrecht dan ook voor haar eigen schepen emissieloos zijn. Daarom kunnen de huidige schepen, in de huidige vorm niet meer in de binnenstad varen en zullen deze moeten worden omgebouwd/vervangen door emissieloze schepen.

De gemeente Utrecht een overeenkomst afsluiten voor de aanschaf en elektrificatie van zeven schepen:

  • twee nieuw te bouwen identieke elektrische Bevoorradingsvaartuigen
  • een nieuw te bouwen elektrische Kraanboot
  • twee nieuw te bouwen elektrische Schepboten
  • de elektrificatie van de bestaande Stroomboot en Ecoboot.

De procedure is een beetje vreemd. Zo wordt op de prijs en niet op TCO (Total Cost of Ownership) of andere vormen van exploitatie geselecteerd. Ook krijgen de aanbieders geen ruimte om met alternatieven te komen; het is ontwerp van de schepen is al vastgesteld. Tenslotte is voor succesvol vervoer over water in steden een ontwerp nodig dat opschaalbaar is naar andere steden. Daar is in deze procedure geen ruimte voor.

De Gemeente Utrecht onderzoekt daarnaast ook de mogelijkheden voor een publiek-private samenwerking om meer goederenvervoer over het water samen met (markt)partijen te realiseren. Dat maakt de procedure nog vreemder. De vraag is ook of het flankerende stadslogistiek beleid voor vervoer over water in Utrecht daarvoor klaar is? Aanbieders krijgen met tal van onzekerheden te maken.

De inspanningen, het voorwerk en de investeringen die door meerdere marktpartijen de afgelopen jaren zijn gedaan om Utrecht te helpen met vervoer over water komen door deze tender zwaar onder druk te staan; er heeft zich een nieuwe concurrent geïntroduceerd en het is nota bene de gemeente Utrecht zelf. Het creëren van een eerlijk gelijk speelveld staat op gespannen voet met het voornemen tot het aanschaffen en exploiteren van eigen schepen.

Op 4 juni loopt de inschrijving al af. Dat is snel. Het zou wel eens kunnen zijn dat Utrecht hiermee vervoer over water in de stad vertraagt als er geen geschikte en betaalbare vaartuigen of aanbieders zijn. Ik ben benieuwd naar de uitkomsten.

De Gemeente Utrecht organiseert binnenkort een sessie om vragen over de aanbesteding te beantwoorden. Heeft u hiervoor interesse, laat het Port of Utrecht weten via info@portofutrecht.nl

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW