Intelligent toegangsbeheer: dat gaat echt nog jaren duren

Gisteren was ik op het Amsterdamse Beursplein5 het Vastgoedevent over onder meer mobiliteit en de aanpak van een autoluwe binnenstad. Tijdens het debat met verkeerswethouder Melanie van der Horst en parkeerexpert Patrick van Bruggen over mobiliteit werd duidelijk dat autoluw vooral nog een ideologie is, dat er nog een echte samenhangende visie op de aanpak moet komen en er eigenlijk geen kennis en geld is voor de uitvoering.

Foto: VAC

Natuurlijk kwam het ‘gepauzeerde’ palenplan in de Jordaan aan de orde. Aanwezige bewoners en ondernemers snappen niet dat voor ouderwetse palen is gekozen en niet voor intelligent, of selectieve, toegangsbeheer; slimme virtuele palen.

Vooraf bepaal je wie wel en niet toegang tot de Jordaan krijgt: bewoner, mantelzorgers, doelgroepenvervoer, taxi en natuurlijk de nooddiensten. Bij intelligent toegangsbeheer gaat handhaving met kentekencamera’s. Een paar kentekencamera’s en klaar, toch? Het pilotproject op de Wallen is nog voor de pilot goed en wel startte in 2022 al gestopt. Mogelijk stranden de plannen voor touringcars buiten het centrum hierop ook.

In veel steden (Nederland en ver daarbuiten) zijn toepassingen van intelligent toegangsbeheer met onder meer het Europese GeoSence project. In Nederland is Groningen koploper. De techniek is niet het probleem; als je diepe zakken hebt. De koppeling van systemen (voor handhaving en ontheffingen) is wel lastig.

Echter, het beleid voor intelligent toegangsbeheer is het grootste obstakel: wie mag straks nog waarom de buurt in? En hoe gaan we de planning, uitvoering en handhaving organiseren? Wat is eigenlijk het handelingsperspectief van de gemeente? Een spannende vraag is hoe je de mobiliteit van bewoners en ondernemers in de buurt daarmee wilt beïnvloeden. Dan moet je 10 tot 20 jaar vooruit kijken. En daarbij de brede welvaart voorop stellen. Wat wil je bereiken?

Over het debat? Dat ging op z’n Amsterdams alle kanten op… openbaar vervoer, auto, knippen, de rol van de centrale stad, stadsdelen en de Vervoerregio en zelfs ratten op straat. Het bestuur van het stadsdeel centrum lijkt ‘informeren’ en ‘participeren’ door elkaar te halen. Dan kom je samen niet verder.

Binnenstadsondernemer Marcel vatte het debat mooi samen: “Start vanuit data, doe het samen met ondernemers en bewoners en alles moet bespreekbaar zijn (ook touringcars en fiets in de binnenstad)”. Wordt vervolgd.

Wat autoluw nu echt is, weet ik nog steeds niet. Daarover gaan we verder in gesprek. En intelligent toegangsbeheer? Dat gaat nog jaren duren. Is het nodig? Absoluut. Dat begint met beleid voor intelligent toegangsbeheer. Kijk daarbij vooral goed naar wat andere steden al hebben geleerd.

Walther Ploos van Amstel.

 

Met dank aan Reinder Rustema voor de vele leerzame linkjes!

Lees ook NM over kansen voor selectieve toegang.

1 Comment
  1. Als een gemeente erg toegeeflijk is met toegang verlenen aan allerlei groepen belanghebbenden in het centrum van Amsterdam dan hou je alleen toeristen en dagjesmensen buiten. Die zijn daar maar 6% van al het verkeer schijnt het. Dat verbaasde mij ook, maar dat komt omdat de witte kentekens veel meer opvallen. Is een tekortkoming van het menselijk brein. Tellen is betrouwbaarder. Ondertussen zijn er namelijk veel gewone kentekens die je dan niet opmerkt. Taxi’s zijn ondertussen verantwoordelijk voor een gruwelijk groot deel van de verkeersbewegingen…

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW