Pakketpaniek coronacrisis maakt creatief. Maar, ook op lange termijn?

DPD gaat Belgen betalen om pakjes voor buren aan te nemen. Belgen kunnen zich aanmelden om vanaf midden volgend jaar pakketjes aan te nemen voor mensen die bij hun in de buurt wonen. Dat levert ze 25 eurocent per pakketje op, of 60 eurocent als ze het doosje ook echt aan de deur gaan brengen. Een interessant plan voor volgend jaar. Maar, intussen loopt de pakketbezorging steeds meer vast.

Vanwege de groei in online bestellingen heeft Post NL besloten dat kleine online ondernemers minder pakketten mogen versturen. De Amsterdamse Avondwinkel Sterk is een van die bedrijven. ‘Ik ben zo kwaad’, vertelt Helma Brian van de avondwinkel tegen AT5. ‘We krijgen vanmorgen een mailtje van PostNL, dat ze restricties hebben op de verzendlabels. Wij hebben een contract voor twee containers. Die mogen we aanmelden. Ik was bij het aanmelden met elf pakketten. En vervolgens zit ik vast. Ik kan niet meer aanmelden.’ Concurrent DHL moet ook op de rem trappen en neemt voorlopig geen nieuwe klanten meer aan.

De creatieve spelers in de pakketbezorging, zoals Parcls, Homerr en ViaTim, draaien overuren. Het idee achter hun pakketpunten in de wijk is dat er niet meer dagelijks meerdere bezorgbusjes de wijk door gaan bij mensen die toch niet thuis zijn. Bredase winkeliers en horecamenssen gaan in de kerstperiode met vrachtfietsen pakketjes bezorgen van Bredase winkels. Het Amsterdam Local Heroes werkt succesvol samen met lokale marktkooplui en winkels. Wethouders in Deventer houden de lokale economie draaiende als fietskoerier. Blokker laat zijn personeel bezorgen. Noël (17) uit Delft ziet vlak voor kerst ‘t gat in de markt. Mooie initiatieven, toch?

Het is natuurlijk afwachten of deze ‘social delivery’ netwerken het na de coronacrisis kunnen opnemen tegen het efficiënte geweld van de grote, machtige pakketbedrijven. Daarvoor is echt structureel samenwerking nodig tussen de creatieve, innovatieve bezorginitiatieven. Uiteindelijk draait alles om de bezorgkosten. Je wint het nooit van de koopjesjagende consument.

Koefnoen was hun tijd in elk geval ver vooruit!

Walther Ploos van Amstel.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW