Picnic: hoe blijft vers ook echt vers?

Verse producten die online wordt verkocht moet twee dagen verser zijn dan vers uit schap in de winkel. Dan is temperatuurbeheersing in de supply chain cruciaal. Picnic pakt dat slim aan.

Picnic slaat zijn verse producten op in twee verschillende koelruimtes, gekoeld en diepgevroren. Dat gebeurt in een Picnic Fulfilment Center (FC). De producten worden op de juiste temperatuur bewaard, totdat ze worden verzameld in kleine kratten voor de consument. Vanaf dat moment worden de producten blootgesteld aan buitentemperaturen. Om temperatuurschommelingen te voorkomen, zijn de kratten geïsoleerd en worden ze voorzien van extra koelelementen. Vanuit het FC worden producten met een grote vrachtwagen naar locale overslagpunten vervoerd. Eenmaal daar aangekomen worden ze in bestelvoertuigen geladen voor de laatste kilometer naar de consument.

Een deel van de kratten bij Picnic krijgt nu een tag mee die de temperatuur gedurende de dag meet. Elke vijf minuten wordt de binnentemperatuur van de krat tijdens het leveringsproces gemeten. Die data komen binnen in een data warehouse. Aan de hand van de data die binnenkomen, kan Picnic voorspellen hoeveel koelelementen er in een krat mee moeten op een warme of een koude dag. Picnic weet zo de temperatuur van de vers producten te beheersen. Het weerbericht komt ’s ochtends vroeg binnen in de planningssoftware. Dat doen ze slim.

Picnic kan deze temperatuurgegevens combineren met feedback van klanten. Picnic Engineer Floris Boekema: “Als de klant meldt dat zijn ijsje is gesmolten, dan we het levertraject van het product volgen. Dan kunnen we vaststellen wat de oorzaak was: of het extreem hete weer, de koeling in de vrachtwagen, het aantal ijsverpakkingen in de krat of misschien de deksel niet goed gesloten was. Dit helpt ons om snel te handelen en systematisch maatregelen te nemen om verder te verbeteren”.

Walther Ploos van Amstel.

 

Bron: Picnic

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW