Verliest de beurs het vertrouwen in de pakketbezorgers?

Na een mager 2021 presenteerde PostNL de cijfers over het eerste kwartaal van 2022. PostNL behaalde afgelopen kwartaal een omzet van € 806 mln, terwijl dat een jaar eerder nog €962 mln was. Onder de streep hield PostNL slechts € 16 mln over. Veel minder dan dezelfde periode een jaar eerder, toen PostNL nog € 136 mln verdiende.

De pakketomzet daalde met bijna 20 procent tot € 554 mln (tegenover hetzelfde kwartaal in 2021: € 662 mln).

Het marktaandeel en de tarieven van PostNL in de pakketmarkt staan opnieuw onder druk. Vorig jaar verwachte PostNL nog een groei van de pakketbezorging tussen de 11% en 13%. Bij de pakketbezorging daalde echter de omzet en het aantal bezorgingen tegenover een jaar eerder. Voor de rest van 2022 houdt PostNL er rekening mee dat mensen door de inflatie minder te besteden hebben, en dat dat de resultaten zal drukken. Ook heeft de pakketbezorger last van gestegen kosten, waaronder brandstofprijzen en loonkosten. Een dalende pakketomzet leidt niet tot evenredig dalende kosten. Voor 2022 houdt het rekening met een lager bedrijfsresultaat dan in 2021. De beleggers waren niet onder de indruk. De koers van PostNL daalde in een jaar met ruim eenderde.

PostNL was vorig jaar nog van plan om het aantal pakketautomaten uit te breiden naar circa 1.500 in 2024 en stevig te investeren in het distributienetwerk. De totale investeringen voor de periode 2022–2024 zouden ongeveer € 950 miljoen zijn. Tegelijkertijd versnelt PostNL de investeringen in duurzaamheid om zo nog meer en sneller voortgang te boeken met de realisatie van hun duurzaamheidsdoelstellingen. Onduidelijk is of deze plannen onverkort doorgaan; de groei is uit de pakketmarkt.

PostNL mist structureel kansen als steeds minder belangrijke lokale speler in bijvoorbeeld B2B (een grotere markt dan B2C met meer ‘value of time’), same day leveringen, local for local leveringen, tweemanslevering, cross border leveringen, flitsbezorging en omni channel leveringen vanuit micro fulfilment centra. Onlangs stopte PostNL met bezorgen van food.

Intussen komen Bol en Amazon met eigen bezorgnetwerken in Nederland nadat Coolblue dat al deed. Het is allemaal geen fijn nieuws. Eindigt PostNL als lokale pakezel voor de wereldwijde platforms?

Aarzelende Europese pakketmarkt

De Europese pakketmarkt laat een dalende tendens zien. Al eerder meldde het Belgische Bpost teleurstellende cijfers. Ook Royal Mail waarschuwde voor te optimistische verwachtingen. DHL kwam met betere kwartaalcijfers, maar toch vooral dankzij de inzet op omni channel e-fulfilment en wereldwijde goederenstromen.

Maersk, de grootste containerrederij ter wereld, heeft pakketdienstverlener B2C Europe uit Almere overgenomen. B2C Europe is intermediair tussen grote webwinkels en pakketbezorgers waaronder DHL, PostNL en DPD. Tot de klanten van B2C behoren onder meer Amazon, eBay en L’Oréal. Dit gaat tot prijsdruk leiden.

De beleggers in de pakketbezorgers zijn voorzichtig geworden. Zo verloor Royal Mail in een jaar tijd 39 procent van haar waarde, DHL 20 procent en Bpost 46 procent. PostNL sluit met een daling van 37 procent in een jaar aan in het rijtje van verliezers. De beurs lijkt het vertrouwen in de pakketbezorgers verloren. En, eigenlijk terecht.

Walther Ploos van Amstel.

 

 

 

 

1 Comment
  1. Beste Walther.

    De keuze van zakelijke opdrachtgevers valt minder vaak op PostNL, omdat hun blazoen besmet is geraakt door de vele artikelen en programma’s over het uitbuiten van bezorgers.

    Zelf vind ik de keuze van PostNL om geen 2e bezorging meer te doen, maar een zending direct bij een depot/winkel af te geven een slechte service. Ze hadden beter de klant mogelijkheden kunnen geven een alternatief adres in te vullen. Een EIGEN keuze dus.

    Tja en als je dan bijvoorbeeld de ene na de andere klant verliest aan het voormalige Red Je Pakketje nu Instabox, is omdat die vandaag ophalen bij de webshop en vanavond afleveren.

    Zo zijn er vele ontwikkelingen. PostNL verbetert niets, maar verslechterd. Zo verlies je de race.

    Als ze bezorgers nu eens op het schild hijsen met een hoge vergoeding, dan betaal ik graag 50 eurocent méér! Dan zouden ze goed voorbeeld geven. Toch schaam ik me voor onze PostNL.

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW