10.340 nieuwe webshops moet hun eigen boontjes doppen

Het is zondagochtend half vijf. Mijn man ligt nog zacht snurkend naast me in bed, ik lig klaar wakker, ik weet het. Ik word internetondernemer. Daarin ben ik niet alleen… In de eerste zes maanden van 2021 werden 10.340 nieuwe webwinkels bij de KvK ingeschreven. Niet eerder nam het aantal webshops zo snel toe. Er zijn nu 72.690 webshops in Nederland.

Maar, die webwinkel van mij wordt bijzonder Ik ga erwtjes verkopen op Verseerwtjes.nl. Niet zomaar erwtjes, maar bijzondere erwtjes. Verse peulvruchten, direct van het veld, in het seizoen, gepeld door de zware jongens in de lokale penitentiaire inrichting.

Ik bied doperwten, velderwten, tuinbonen, raasdonders, bruine en witte bonen, grauwe en groene erwten, kapucijners en van die verse trendy Japanse soyabonen Edamame. Je krijgt er boter, bonenkruid of munt, of soyasaus en gehakte sjalotjes bij. Een onsje erwtjes kost tussen 4 en 8 euro. Maar, dan heb je ook echt wat.

Verse tijdsvensters

Ik bezorg met een tijdsvenster van 2 uur, vandaag voor 12 uur besteld, vandaag geleverd. Natuurlijk met een zero-emissie-fietskoerier. Voor wie wil afhalen werk ik samen met geselecteerde groentenjuweliers in Amsterdam-Zuid, het Centrum en Buitenveldert. Ik heb zelfs al plannen voor een shop-in-shop bij Smaaktlekker.nl.

Via sociale media gaan ik mijn ‘business’ stevig promoten; Facebookgroepen, Instagramrelaties en zelfs het laatste restje van mijn Twittervrienden ga ik spammen met het verste nieuws, trendy recepten en de laatste aanbiedingen van onze webwinkel; what’s going on in beans? En, stiekem ook op Linkedin.

Ik weet zeker dat ik goed zit. De online markt voor verse groenten gaat als een speer. Ik zie elke dag Crisp en Hellofresh voor de deur. Het Productschap Tuinbouw heeft onderzoek gedaan naar online verkoop van vers in Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië. Ik begin in een geweldige groeimarkt.

Ondernemen

Tijdens coronatijd zullen veel ondernemende Nederlanders zich thuis in de stille uurtjes en tergend vervelende Zoom-meetings hebben afgevraagd wat ze met hun leven gaan doen; ik word webwinkelier. Ik ben benieuwd hoe solide al die 10.340 businessplannen zijn. Ook zij moeten straks echt hun eigen boontjes doppen. Het wordt druk in de steeds vollere webwinkelstraten van Nederland waar de platforms domineren. Hoe wring je daartussen? Met elkaar moeten we toch wel verduveld veel unieke nichemarkten hebben bedacht.

En, hoe vertel ik het straks mijn partner bij het zondagse ontbijt? Hij is net zijn eigen Vinted-winkeltje begonnen. Met succes… hij was in een dag uitverkocht.

 

Walther Ploos van Amstel.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW