Amsterdam wil inclusieve mobiliteit aanpakken met kunstmatige intelligentie

Wethouder Alexander Scholtes presenteerde vandaag de Agenda Digitale Stad 2023-2026. De gemeente wil mensen helpen met digitale vaardigheden en artificiële intelligentie gebruiken om Amsterdammers beter van dienst te zijn. Met digitale techniek proberen ze ook maatschappelijke problemen op te lossen, zoals kansenongelijkheid, krapte op de arbeidsmarkt en het dalende vertrouwen in de politiek. Een van de thema’s is inclusieve mobiliteit.

Amsterdam4all

In het Amsterdam4all programma onderzoekt de gemeente hoe kunstmatige intelligentie en datadeling ingezet kunnen worden om real time inzichten te genereren rond toegankelijkheid.

Mobiliteit geeft vrijheid en maakt het mogelijk om volwaardig mee te doen. Binnen de grenzen van het mogelijke moet iedereen zich binnen de stad kunnen verplaatsen: oud of jong, ziek of gezond, en ongeacht een lichamelijke, geestelijke, of zintuiglijke beperking. Beperkte mobiliteit kan zorgen voor uitsluiting en eenzaamheid.

Technologie maakt het mogelijk om meer mensen meer mobiliteitskansen te bieden. Uit onderzoek is gebleken, dat als er (fysiek en digitaal) ontworpen wordt voor mensen met een beperking, dit ontwerp door iedereen beter wordt beoordeeld. Door het inzetten van nieuwe technologie wil de gemeente ervoor zorgen dat de stad beter bereikbaar en beter te navigeren wordt voor iedereen.

De gemeenten wil met betere samenwerkingen tussen de partners in de stad ervoor zorgen de technologisch kansen samen te brengen met waar de behoefte ligt en nieuwe praktische oplossingen bieden zodat mensen met een mobiele beperking zich makkelijker door de stad kunnen bewegen.

Data delen en inzichtelijk maken

Om een beter inzicht te geven over toegankelijkheid is het van essentieel belang dat verschillende partijen data delen over zaken die invloed kunnen hebben op de toegankelijkheid van de stad, zoals beschikbaarheid van liften, toegang tot toiletten, werkzaamheden en fysieke inrichting van perrons.

Om dit te organiseren zijn een goede samenwerking en afspraken nodig met zowel de gebruikers van de diensten, om de behoefte scherp te krijgen, als alle stakeholders rond mobiliteit en de inrichting van de openbare ruimte, om de nieuwe oplossingen effectief toe te passen. Dit is niet alleen een technologische uitdaging, maar vooral een uitdaging om de juiste afspraken te maken en de data op een werkbare, gestandaardiseerde manier “real time” aan te leveren.

Kunstmatige intelligentie voor alle Amsterdammers

De gemeente zet nieuwe technologie in om meer inzicht en uiteindelijk een (bijna) real time beeld te krijgen van de toegankelijkheid van de stad. Op papier kan een stoep bijvoorbeeld breed genoeg zijn, maar in de praktijk kan er een groot deel van de tijd een bakfiets of deelscooter staan en een terras of plantenbak die het moeilijk maken om daar met een rolstoel langs te gaan. Met beeldherkenningstechnologie kan de gemeenten een realistischer beeld creëren van hoe toegankelijk de stad is en wat er nodig is aan beleid om de stad in de praktijk toegankelijk te maken en houden.

Zodra de gemeente een beter beeld heeft van de toegankelijkheid van de stad met eigen data beter in te zetten en up-to-date te houden en deze te combineren met partners geeft dit de mogelijkheid om gepersonaliseerde routevoorstellen te doen. Zo gaat de gemeenten vanuit een Europese samenwerking PEER kijkt de gemeente of ze een open routeplanner met AI-technologie kunnen bouwen en zo adviezen kunnen geven aan mensen in bijvoorbeeld een rolstoel of met een visuele beperking. Met een reisadvies op maat wil de drempels wegnemen voor mensen die minder mobiel zijn. Uiteindelijk wil de gemeente het advies integreren in de populaire routeplan applicaties, zodat dit advies ook digitaal goed toegankelijk is.

Meerjarige innovatiecoalitie

Vanuit het Amsterdam4all programma zet de gemeente samenwerkingen op om zo tot breed gedragen en deelbare oplossingen komen. Om de behoeftes rond toegankelijkheid goed in beeld te krijgen werkt de gemeente samen met World Enabled (een internationale belangenorganisatie) en Cliëntenbelang Amsterdam. Om de juiste data bij elkaar te brengen werkt de gemeenten met de Vervoerregio, GVB en Prorail. Daarnaast maakt de gemeenten gebruik van de inzichten die ze samen met kennisinstellingen ontwikkelen,

Bron: gemeente Amsterdam

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW