Gaat Amsterdam op slot voor doorgaand verkeer? Dan moet er nog wel wat gebeuren

De Amsterdamse wethouder van der Horst maakte plannen bekend om op meerdere plekken in de stad het doorgaand verkeer af te sluiten, de auto moet eruit, het openbaar vervoer beter en sneller en er komt meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Het autogebruik in de stad groeit, dus dat er iets moet gebeuren is duidelijk. We willen allemaal een aantrekkelijke stad en die komt niet vanzelf.

Gevolgen voor ondernemers

Het was een verrassende boodschap op bovendien een verrassend moment zo daags voor de verkiezingen. Ondernemers leken overdonderd door het plan. “We zijn echt niet tegen een meer autoluwe stad, maar hier moeten we toch wel even van bijkomen”, vertelt Guido Frankfurther, woordvoerder Bereikbaarheid van het Midden- en Kleinbedrijf in Amsterdam (MKB) tegen AT5. “Eerst kwam de knip in de Weesperstraat, dit zijn 14 Weesperstraten. Belangrijke hoofdroutes in de stad die worden afgesloten, dat is nogal wat. De mensen moeten toch hun boodschappen doen en de spullen op de markt breng je niet even met de tram. Dit kan beter in kleine stappen, zodat de landing wat zachter is en het bedrijfsleven de tijd krijgt zich aan te passen”.

Alleen al de Amsterdamse stadslogistiek kost 300 tot 400 miljoen euro per jaar, nog afgezien van de reistijd van bouwers en monteurs. De taxisector staat met 15 miljoen taxiritten per jaar voor een economisch belang van 300 miljoen euro.

Verdere uitwerking is nodig

Het lijkt erop dat de plannen nog niet in detail zijn uitgewerkt. De stad moet bevoorraad worden, taxi’s zullen misschien wel meer werk krijgen en mensen die afhankelijk zijn van (doelgroepen)vervoer moeten ergens kunnen komen.

Mocht het voor supermarkten ingewikkelder worden om de schappen te vullen dan gaat dat meer geld kosten. Dat gaan de Amsterdammers voelen, want de prijzen gaan omhoog. En iedereen gaat naar de supermarkt. Arm en rijk. Je moet goed nadenken wat voor stad je wilt zijn en je moet oppassen dat je niet te exclusief wordt. Om dat te voorkomen moet de wethouder vooral ook in gesprek gaan met het bedrijfsleven.

Het is een uitdagend plan, de stip aan de horizon is gezet. Zeg als wethouder ‘dit is het speelveld’, maar laat iedereen meedenken. Je wilt ook nog een gastvrije stad zijn voor bezoekers. Taxi’s zijn de belangrijkste deelvervoerders in de stad en een bittere noodzaak voor de een-op-vijf Amsterdamse huishoudens die afhankelijk is van goed doelgroepenvervoer.

Stadslogistiek

De ambities van de wethouder vragen om inzet van de Amsterdamse ondernemers op minder stadslogistiek. Een sympathiek plan waarbinnen die ‘knippen’ een rol kunnen vervullen. Dat zorgt ervoor dat bedrijven naar slimme oplossingen gaan zoeken.

De nieuwe uitvoeringsagenda stadslogistiek, die de wethouder de komende maanden presenteert, is daarvoor de basis. Maar, die basis werkt alleen als de wethouder ook andere wethouders hieraan weet te binden. Het gaat dan om de bedrijvenstrategie, ruimte voor stadslogistieke bedrijven, voldoende energie voor schone voertuigen, duidelijkheid over de zero emissie zones, vervoer over water en de buurtlogistiek in de nieuwe wijken. Er is een stadsbrede aanpak nodig, natuurlijk samen met die bedrijven.

Wanneer gaat het gesprek nu eens over mensen?

Mobiliteit is zoveel meer dan het afsluiten van enkele straten voor auto’s. Een toekomstbestendige mobiliteit vraag een systeemverandering, niet alleen voor de stadslogistiek, maar ook voor de personenmobiliteit en daarmee ook van een gedragverandering van de over-mobiele Amsterdammers.

De wethouder zegt in Parool: “De knop moet om, we moeten bij herinrichtingen niet meer beginnen met asfalt voor auto’s, maar meer naar andere verkeersdeelnemers kijken.” Het mobiliteitsbeleid gaat steevast over verplaatsen en niet verblijven, over modaliteiten en niet over mensen en te weinig over wat onze buurten echt leuk maakt. Dat is jammer.

 

Walther Ploos van Amstel,.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW