Horecalogistiek: dat is onhoudbaar

Chauffeurstekort, afnemende bereikbaarheid, toenemende regelgeving, maar ook het bestelgedrag van ondernemers; het zijn slechts een paar pijnpunten in de groeiende problematiek bij de bevoorrading van de horeca in de stadscentra. Wat moet er gebeuren, en belangrijker: zijn er oplossingen? Kristi Houtkamp van Entree Magazine ging met mij hierover in gesprek.

Het beleveren van horecazaken in stadscentra wordt lastiger. Er moeten nu snel serieuze plannen moeten komen om iets te doen aan deze ‘onhoudbare’ situatie, voor de steden, distributeurs én horecaondernemers. Bevoorraden op de huidige manier wordt te duur, of erger: onmogelijk.

Samenwerken met collega-ondernemers voor bundeling van de vele zendingen is de beste oplossing, zo ontstaan efficiencyvoordelen. Dat is best lastig, omdat elke horecazaak eigen wensen, eisen en eigenaardigheden heeft. Je wilt je met je koffiemerk, broodjes, speciaalbieren en tapas onderscheiden.

Gelukkig zitten de horecaleveranciers niet stil. Met bijvoorbeeld ‘sleutelleveringen’ (de chauffeur levert achter de deur als je er zelf niet bent) kan veel efficiënter worden bezorgd. We zien dat horecaleveranciers samenwerken met gespecialiseerde dienstverleners die de ‘last mile’ in de stad voor meerdere leveranciers bundelen. Dankzij bundeling rijden er minder, maar vollere voertuigen de stad in.

Bundeling van het volume via een platform en uitlevering via één partij leidt tot een reductie van vervoersbewegingen in de stad. Door de druk op de logistieke kosten, beperkingen in het beleveren van stadscentra en de platformeconomie, kan ik me zo voorstellen dat in 2030 50% van de lokale en nationale leveranciers gebruikmaakt van een platform voor bundeling. Dat kan een digitaal platform zijn gekoppeld aan een stadshub of het distributienetwerk van een groothandel.

De gemeenten moeten samen met de sector in gesprek over maatregelen, zoals ruimte maken voor meer distributiecentra waar vandaan horecaleveranciers samen, gebundeld dus, met elektrische voertuigen de stad ingaan. De grote vrachtwagen verdwijnt uit de stad en maakt plaats voor compacte, veilige, elektrische bestelauto’s en zelfs voor licht elektrische voertuigen zoals vrachtfietsen voor kleinere, snelle leveringen. In de stad worden de laad- en losplekken slim; de planningssoftware van het bezorgvoertuig vindt zelf een vrije plek.

De gemeente gaat strikte regels opstellen voor de bevoorrading en wie er nog wel en wie niet meer de wijk in komt. Als je niet nu proactief met je mede-ondernemers in de straat afspraken maakt over de bevoorrading, dan gaan ambtenaren dat voor je bepalen. Dat wil niemand. Kies dus horecaleveranciers die klaar zijn voor deze nieuwe toekomst.

Lees het hele interview hier.

Foto: TringTring

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW