Waarom zou je als fleetmanager in data investeren?

Data. Waarom zou je als fleetmanager in data investeren? Dat is een vraag die ik vaak krijg. Fleetmanagers zijn vooral van de harde ‘stuff’; bestelauto’s en vrachtwagens. De wereld van de ‘fluff’, het gebruik van data om de fleet slimmer te manager, is een nieuw perspectief. Waarom zou je investeren in meer en betere data? In dat kastje in de auto, het TMS-systeem en de transportplanning. Voor wie doen we het eigenlijk?

Doe het voor de klant

Allereerst doen we het voor de klant. Het SMS-je dat je krijgt als de boodschappen van Picnic onderweg zijn. Dat SMS-je maakt Picnic op basis van gegevens over waar het Picnic-voertuig is en combineert dat met verkeersdata. Ook Albert Heijn combineert data van de vrachtwagen, de transportplanning met data over verkeersdrukte en veilige routes. Zo weet de winkel precies wanneer de vrachtwagen komt en de vulploeg klaar moet staan. Je wilt toch ook niet meer een halve dag hoeven wachten op de Ziggo, Miele of Feenstra monteur? Je wil weten wanneer die komt; zelfs al dat 10 minuten later is.

Doe het voor de chauffeur

Je doet het ook voor de chauffeur of monteur. Die moet zijn of haar ogen op de weg houden. Zo’n 80 procent van de tijd is die chauffeur in de drukke bebouwde kom. Daar staat hij of zij voor verrassingen. Afgesloten straten, nieuwe venstertijden, steeds meer gewichtsbeperkingen, drukte, volle laad- en losplekken. En, een ongeduldige klant. Dat geeft stress. Stress leidt tot onveilig gedrag. Nu al is die professional 4 tot 8 keer vaker bij een ongeluk betrokken dan een automobilist. Dat wil je toch niet?

Die stress neemt toe als we straks elektrisch, zero emissie, de steden in moeten. De actieradius is moeilijk voorspelbaar; wat is het weer, wat was de route en niet in de laatste plaats wat was de rijstijl? Met data kunnen we voorkomen dat de chauffeur of monteur moet ‘billenknijpen’. Gaat hij het wel halen? Waar kan hij straks laden? Nog meer stress? Niet als we de chauffeur de juiste informatie op maat geven. Dus, niet met de zoveelste nieuwe app.

Doe het om geld te verdienen

Tenslotte doe het voor de eigen portemonnee. Data helpen het juiste wagenpark te kiezen. Er is geen ‘one size fits all’, maar maatwerk nodig. Data helpen bepalen wat de beste route is waarbij we de files straks vermijden en ruimte vinden voor laden en lossen. Die data vertellen welke klanten winst opleveren en welke niet?

Die data helpen ons ook om de vrachtwagen beter te gebruiken. Wat is de capaciteit die we nog beschikbaar hebben? En, wie is de klant voor die laadmeters? Die data helpen ook om de planner een betere planning te laten maken en marktplaatsen in te schakelen. Toeval en onvoorspelbaarheid zijn de grootste margekillers; er gaan teveel uren verloren.

Het managen van de fleet draait om het tijdig en goed kunnen inspelen op veranderende behoeften en patronen op basis van relevante en real-time data.

De opdracht aan de fleet manager is vooral om met minder voertuigen meer volume te gaan afhandelen en meer te verdienen. Dat kan alleen als we de ‘stuff’ in onze organisatie verbinden met de ‘fluff’; data helpen ons betere beslissingen te nemen. Doen we het niet voor onze portemonnee. Dan toch zeker voor een duurzame toekomst voor onze kinderen.

 

Walther Ploos van Amstel.

 

Ps… kijk op 13 oktober naar Webfleet Mobility Talks

 

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW