Kan de aanpak van de Amsterdamse kades en bruggen slimmer?

De Amsterdamse verkeerswethouder Sharon Dijksma (PvdA) was vorige week duidelijk over de zorgwekkende staat van de bruggen en kademuren in de stad. Er worden vaker noodmaatregelen in de stad genomen. De staat van de bruggen en kades in de historische binnenstad is slecht. Wat betekent dit voor het vrachtverkeer?

De coronacrisis heeft de begroting van de gemeente Amsterdam overhoop gehaald. Er moet een tekort van 600 tot 800 miljoenen worden gedicht in deze coalitieperiode. Bezuinigingen op de aanpak van bruggen en kades kan een kleine ramp voor de transportsector worden. Mogen die straks nog met zware vrachtwagens de stad in?

Zware vrachtverkeer

Het zware vrachtverkeer is mogelijk de grootste boosdoener van de slijtage van de bruggen en kades. Een zware vrachtwagen staat qua belasting op de kades en bruggen gelijk aan 500.000 personenauto’s. Dit vertelt lector city logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam Walther Ploos van Amstel tegen AT5. Een toekomstbestendige stad vraagt ook om hierin een keuze te maken: hoe moet het vrachtvervoer er in de stad uit gaan zien? Er zijn drie routes om de stad bereikbaar te houden

Route 1: xxl-routes

Nu toch grote delen van de infrastructuur stad opgeknapt moeten worden, is het mogelijk om bepaalde routes beter toegankelijk te maken voor zwaar vrachtverkeer. Deze zogeheten xxl-routes zorgen ervoor dat de stad toegankelijk blijft, maar dat de belastbaarheid van sommige kades en bruggen een stuk minder hoeft te zijn. Dat levert een kostenbesparing op.

Route 2: vervoer over water

Het vele water in Amsterdam is er niet voor niks. Vroeger werden het water vooral gebruikt om goederen de stad in te krijgen. Vandaag leent al dat water zich prima voor afval, bouwmaterialen en mogelijk zelfs horeca. Dat liet project Amsterdam Vaart zien. Maar de rondvaartsector maakt het voor het stadsbestuur moeilijk om knopen door te hakken; het is al zo druk op het water. Het instellen van venstertijden op het water een oplossing kan zijn.

Route 3: intelligent toegangsbeheer

Van de buitenkant zie je niet hoeveel een vrachtwagen weegt. Dan kun je enkel een type vrachtwagen verbieden. Bij intelligent toegangsbeheer kijkt de gemeente mee met de transportgegevens en kan zo precies zien hoe zwaar een vrachtwagen is. Op deze manier kun je bepalen welke routes een bepaalde vrachtwagen door de stad mag afleggen. Een zware vrachtwagen kan dus bijvoorbeeld van de speciale xxl-routes gebruik maken. Met digitale handhaving kun je daar zicht op krijgen en weet je dus wat er door je stad rijdt. Als bedrijven hun gegevens delen, kan de stad bereikbaar blijven voor iedereen.

Bezuinigen?

Amsterdams raadslid Zeeger Ernsting vertelt tegenover AT5 dat er nagedacht moet worden over of de levensduur van sommige bruggen en kades niet verlengd kan worden met bepaalde maatregelen. ‘Als dat kan, en het geld bespaart, moet er zeker naar gekeken worden. Wel moet de bevoorrading hier zo min mogelijk last van krijgen. Je ziet nu al veel omleidingsroutes in de stad.’

Op AT5 zegt D66’er Jan-Bert Vroege: ‘Het vrachtverkeer rijdt niet voor de lol door de stad. Amsterdam moet bereikbaar blijven. Stadslogistiek moet bier blijven bezorgen bij het café. Dat kan niet allemaal per bakfiets. Meer vervoer over het water kan, maar levert ook nieuwe vraagstukken op. Wat doet dat met de woonboten bijvoorbeeld? We hebben een integrale visie nodig waar al deze thema’s aan bod komen.’

Samen met de bouwsector werkt de gemeente Amsterdam in een innovatieprogramma aan slimme oplossingen voor de aanpak van de kades en bruggen. Amsterdam kan echt niet zonder zware vrachtwagens. Het probleem is ook zeker niet alleen het probleem van het bedrijfsleven, maar van alle Amsterdammers.

 

Walther Ploos van Amstel

Beeld: gemeente Amsterdam

 

No Comments Yet

Leave a Reply