De markt voor pakketbezorging is met meer dan 30 procent gegroeid in 2020

De markt voor pakketbezorging stijgt extra snel door corona. De daling van de hoeveelheid brievenbuspost zet door. In de Post- en Pakkettenmonitor 2020 geeft ACM een overzicht van de ontwikkelingen op de markt voor post- en pakketvervoer.

ACM heeft helaas alleen gekeken naar de zes grootste bezorgers, namelijk PostNL, DHL Parcel, DPD, GLS, UPS en TNT/FedEx. Daarmee valt een aanzienlijk deel van de markt buiten de scope. De relevantie van de monitor is daarmee beperkt…

Groei van meer dan 30 procent

Het volume binnenlands pakketvervoer is in 2020 met 31,6% gegroeid naar 524,5 miljoen pakketten. De omzet die met het vervoer deze pakketten in 2020 is behaald, is met 29,6% gestegen tot €1,97 miljard. De gemiddelde omzet per pakket die werd behaald met binnenlands pakketvervoer is in 2020 gedaald, tot €3,75 per pakket. 

In het binnenlandse pakketvervoer zijn de B2C-, B2B- en C2X-segmenten in 2020 gegroeid. Het volume in het B2C-segment groeide met 37,8%, tot 388,2 miljoen pakketten en de omzet met 40,9% tot €1,33 miljard.

Het volume in het B2B-segment (binnen de scope van het ACM onderzoek) groeide met 13,3% tot 115,5 miljoen pakketten en de omzet met 5,8%, tot €520,9 miljoen.
Het volume in het C2X-segment groeide met 38,6% tot 20,8 miljoen pakketten en de omzet met 41,8% tot €112,2 miljoen. 

Marktaandeel

PostNL is net als voorgaande jaren de grootste pakketvervoerder in Nederland. Het marktaandeel daalde ten opzichte van 2019 wel naar 55 tot 60%. Het marktaandeel van DHL Parcel is gestegen, naar 30 tot 35%. De Nederlandse pakkettenmarkt in werkelijkheid groter dan in de ACM monitor wordt gepresenteerd. Het aandeel van PostNL is meer gedaald.

Het aantal servicepunten van de zes grote pakketvervoerders in Nederland is in 2020 met 1.114 gestegen, naar 10.698 servicepunten. 

Van de pakketten die werden besteld voor bezorging aan huis, werd ook daadwerkelijk 94% van de pakketten thuis afgeleverd. Dit is een toename van 2 procentpunt ten opzichte van 2019. Van de pakketten die werden besteld voor bezorging aan huis werd 3% afgeleverd op een servicepunt. De overige 3% werd afgeleverd bij de buren. 

Klanten

De ACM heeft onderzocht hoe belangrijk de vijf grootste klanten zijn voor elk van de pakketvervoerders. De vijf grootste klanten zorgden in 2020 voor 12 tot 23% van het totale volume van de pakketvervoerders. Hiermee behaalden de pakketvervoerders 10 tot 15% van hun totale omzet. Deze percentages zijn vergelijkbaar met die van vorig jaar.

Gezamenlijk waren de vijf grootste klanten van de pakketvervoerders goed voor 19% van het volume, en voor 13% van de omzet. Hieruit blijkt ook dat deze groep klanten gemiddeld gezien minder betaalde dan het gemiddelde van de hele markt. 

 

Bron: ACM

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW