Slimme verkeerslichten? Niet voor voetgangers

Als het aan de gemeente Amsterdam ligt, is elk verkeerslicht in de stad straks een ‘intelligent verkeerslicht’. De verkeerslichten kunnen verkeer herkennen, bepaalde groepen voorrang geven en communiceren met apps en systemen in voertuigen. Dat schrijft de Amsterdamse wethouder Scholtes.

Het landelijk programma Talking Traffic van het ministerie van I&W heeft een nieuwe generatie verkeerslichten ontwikkeld. Elk verkeerslicht dat wordt vervangen wordt op dit moment standaard verkocht met deze technologieën aan boord.

Doordat de slimme verkeerslichten in staat zijn het verkeer te ‘herkennen’, wordt het mogelijk om bepaalde verkeersstromen voorrang te geven boven andere. Bijvoorbeeld grote groepen fietsers, openbaar vervoer en (zwaar) vrachtverkeer. Zo kan het verkeer op drukke kruispunten ‘efficiënter’ doorrijden.

Groen golf voor autoverkeer

De verkeerslichten communiceren zelf ook met de apps en in-car systemen van de weggebruikers. Zij geven door over hoeveel seconden het licht naar rood, geel of groen gaat. App en in-car systeemmakers kunnen met deze informatie de weggebruiker informeren voor een persoonlijke ‘groene golf’. De wegbeheerder kan zelf kiezen welke speciale doelgroepen ook voorrang krijgen op het verkeerslicht. Onduidelijk is op basis waarvan die wegbeheerder die keuzes gaat maken.

STOMP?

Het woord ‘doorlopen’ (of zelf ‘doorfietsen’) komt in de stukken niet voor. Het lijkt erop dat wethouder Scholtes onbekend is met het STOMP principe, waarbij in het verkeer de stappers voorrang krijgen. Het is ook boeiend dat de ene wethouder bezig is het autoverkeer zo veel mogelijk uit de stad te houden en de ander met het autoverkeer zo goed mogelijk door de stad te laten rijden. De voetgangers, en ook de fietser, serveert de datawethouder zorgvuldig af. De techniek staat centraal, niet de mens.

Falende verkeersplannen

De aanpak van wethouder Scholtes laat opnieuw zien dat de aanpak bij de Amsterdamse verkeersplannen fout is.

Het ontbrekende beleid voor intelligente datagebruik voor mobiliteit is een van de obstakels: wie mag straks nog waarom de stad in? Wat is eigenlijk het handelingsperspectief van de gemeente? Een spannende vraag is hoe je de mobiliteit van bewoners en ondernemers in de buurten daarmee wilt beïnvloeden. Dan moet je 10 tot 20 jaar vooruit kijken. En daarbij de brede welvaart voorop stellen. Wat wil je bereiken met die slimme technologie? Voor wie wil je stad slimmer maken?

Amsterdam maakt ruimte? Voorlopig alleen maar voor de automobilist op straat blijkt maar weer uit de plannen voor intelligente verkeerslichten.

Walther Ploos van Amstel.

2 Comments
  1. Het wordt leuk als fietsers zich in peletons groeperen om bij dergelijke verkeerslichten een groene golf af te dwingen. Alleen een tjokvolle tram scoort op de weg dan een hogere bodycount per m2. Tot er een schoolklas of andere groep wil oversteken. De bodycount per m2 van een groep voetgangers is het hoogst. Maar hoe worden die geteld? Met de wifi/bluetooth signalen die ze verspreiden? Extra telefoon op zak dan! (link: Berlin artist uses 99 phones to trick Google into traffic jam alert)

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW