Vastgoedmarkt: ‘De logistieke vastgoedwereld ruikt goud aan de rand van de stad’

Vastgoedmarkt bespreek de plannen voor City Logistics Innovation Campus (CLIC) dat de broedplaats en testlocatie voor stadslogistieke bedrijven moet worden. Van foodbedrijven, technische servicebedrijven of bezorgspecialisten, tot eigentijdse platformbedrijven. En bij de stadslogistieke betrokken bedrijven uit diverse sectoren (zoals mobiliteit, ICT, energie of lokale maakindustrie) tot kennis- en onderwijsinstellingen.

Meerdere initiatieven

Walther Ploos van Amstel, lector citylogistiek bij HVA over het ogenschijnlijk moetzaam totstandkomen van stadslogistieke hubs: ‘Dat valt tegenwoordig reuze mee.’ De bouw van een ander groot project in Amsterdam, de Amsterdam Logistic Cityhub, dat strategisch ligt voor vervoer over water, begint volgend jaar. Ook zijn er plannen voor ‘light industrial’ gebiedsontwikkeling Amsterdam Zuidoost, naast een aantal kleinere stadslogistiek hubs in Amsterdam die al operationeel zijn.

Aan de rand van de vier grote steden in Nederland land heb je tien grote hubs nodig van 80.000 tot 120.000 m2, waarvan drie in Amsterdam. Daar zal niet alleen stadsdistributie plaatsvinden, maar ook kleinschalige productie zoals 3D-printing. Daarnaast kunnen deze centra bijvoorbeeld ruimte bieden aan centrale keukens van cateraars en voormonteren van apparatuur om huizen van het gas af te brengen.

Bestaande kleine hubs bieden geen ruimte voor samenwerking

Waar het nog vaak mis gaat, zijn de kleinere hubs van een paar duizend vierkante meter of zelfs kleiner, die zich richten op niet relevante volumes. De vervoersstructuren waarin groothandels opereren, zijn in het algemeen nog altijd niet goed. De groothandels liggen verspreid over de regio en ze rijden allemaal met hun eigen busjes de stad in.

Het nieuwe logistieke goud?

De vastgoedwereld ruikt goud. Walther Ploos van Amstel voorspelt dat de huren van 35 tot 50 euro per m2 per jaar op dergelijke locaties aan de randen van steden gaan stijgen naar 120 tot 150 euro. Maar dit wil niet zeggen dat alle goudzoekers die nu losse bedrijfsgebouwen opkopen succesvol zullen zijn. De essentie is dat in de hubs waarde moet worden toegevoegd door het bundelen van goederenstromen en emissieloos transport de stad in; dat vraagt om het delen van capaciteiten en data en daarmee om voldoende schaal.

Je hebt professionele partijen nodig die het lef hebben een stadslogistieke hub grootschalig en van de grond af aan te ontwikkelen. Voor de ontwikkelaars wordt dit een harde leerschool. Cruciaal voor succes is parkmanagement. Zal men er daadwerkelijk in slagen om een community te creëren van bedrijven die bij elkaar passen? Als ze dat lukt dan kunnen ze het concept overal uitrollen.

Bron: Vastgoedmarkt

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW