Zoev City wint eerste Future Food Logistics Challenge

In Amsterdamse De Hallen Studio’s kreeg Zoev City dinsdagmiddag de eerste prijs in de Future Food Logistics Challenge uitgereikt van Alexandra Van Olst, secretaris-directeur van Vervoerregio Amsterdam: “Met trots geef ik jullie deze prijs. Jullie waagden een sprong in het diepe en kijk waar het jullie heeft gebracht. Ik vind het knap hoe jullie Gemeente Amsterdam en concurrenten Bidfood Nederland en Sligro Food Group bij elkaar hebben gekregen om deze proef te laten slagen. Alleen door met alle betrokken partijen samen te werken, kunnen we de stad schoon en leefbaar houden. Zoev City heeft ons laten zien dat het kan. En het mooiste van alles is dat we weer terug gaan naar waar het begon, want de grachten zijn ooit aangelegd voor het vervoer van goederen over water.”

Een jury van experts heeft de kandidaten beoordeeld op onder meer:

  1. Het innovatieve karakter van de oplossing.
  2. De behaalde besparingen in euro’s en reductie van fijnstof en CO2-uitstoot.
  3. De schaalbaarheid van de oplossing, bijvoorbeeld naar grotere aantallen of andere steden.

Zoev City

Met hun doorbraak in het bevoorraden van de horeca over water heeft Zoev City de slimste oplossing voor het duurzaam bevoorraden van de horeca in het overvolle centrum van Amsterdam. Met een elektrisch vrachtschip worden rolcontainers met de producten de stad binnengebracht en deze worden daarna met twee kleine elektrische voertuigen verder verspreid. Hierdoor wordt de uitstoot van fijnstof en CO2 teruggedrongen en rijdt er minder (zwaar) verkeer over de kwetsbare bruggen en kades. Een win-win situatie voor iedereen.

De jury gaf Zoev City nog een aandachtspunt mee. De uitdaging blijft om stap voor stap alle onderdelen van de hele keten van de first mile tot de last mile te blijven verbeteren: “jullie zijn nog niet klaar”.

Initiatieven

Aan de challenge deden acht initiatieven mee: Local2Local, Zoev City, Seval E-Cargo, Vebabox Smart, Leen Menken en Bidfood. Helaas hebben Hubklup en Verstrade zich teruggetrokken vanwege drukte.

Local2Local

De jury looft het plan van Local2Local voor het versterken van bestaande korte keten collectieven. Local2Local werkt toe naar een allesomvattende omkering van hoe we als consumenten en producenten omgaan met voeding in een nieuw voedselsysteem. Dat vraagt om een koppeling tussen dat wat de consumenten willen hebben en dat wat logistiek verstandig is. Dat inspireert.

Aandachtspunt is die geweldige ambities op te pakken in behapbare acties waarbij iedereen blijft meedoen.

Seval E-Cargo 

De aanpak van Seval E-cargo ging over de hele keten; van de first mile tot de last mile. De aanpak van grote logistiek, met slimme dubbeldeksvolumevrachtwagens, containerisatie in de keten en de inzet van lichte voertuigen in de haarvaten van de stad sprak de jury aan; een overtuigend verhaal. Het is innovatief en sluit aan op de principes van het ‘physical internet’ dat veel ketens omarmen bij de verduurzaming naar 2050.

Een aandachtspunt vindt de jury het verdienmodel achter het concept; hoe ga je de lusten en lasten verdelen, wie gaat er investeren en wie gaat er met wie afrekenen?

Vebabox Smart 

De ladingdrager, in dit geval de container, wordt slim. Het Internet of Things biedt kansen voor minder energiegebruik, versnellen van ketens en helpt bij de personeelsschaarste die we in de transport en logistiek zien. Met Blockchain worden data veilig gedeeld.

Dit systeem stelt de klant in staat om koel- en vries- en, in de toekomst, warme leveringen te monitoren en te sturen ongeacht hoe de supply chain eruit ziet en welke partij het uiteindelijke transport verricht.

Dit is disruptief. Dit raakt de belangen van de huidige partijen in de keten. De uitdaging wordt het aangrijpingspunt te vinden bij die partijen die er snel mee aan de slag durven. Het concept is zeker niet voor iedereen een win-win.

Leen Menken
Ook Leen Menken kiest voor een slimme ladingdrager die in de last mile slimme en duurzame stadslogistiek mogelijk maakt. Leen Menken zit nog middenin een leerzame testperiode. Leerzame lessen over voertuigen, regelgeving en niet te vergeten de mensen. Waar drinken ze hun koffie en waar kunnen ze zich even verfrissen.

Een uitdaging is de gemeente er nog van te overtuigen ruimte ter beschikking te stellen voor de tijdelijke plaatsing van containers waar vanuit de last mile distributie gebruikt.

Bidfood

Bidfood speelt in op de ultieme wens bij schone, slimme en veilige stadslogistiek. Minder voertuigen door eerder in de keten de goederen van meerdere leveranciers voor dezelfde klant te bundelen in ‘white label’ elektrische voertuigen.

Deze aanpak is disruptief voor de bestaande belangen van ondernemers in de keten en stelt hoge eisen aan aansluitende informatiestromen. Het project van Bidfood kwam dan ook alle denkbare obstakels tegen in de keten.

De uitdaging voor bundeling is het aangrijpingspunt te vinden bij die leveranciers en hun klanten die er echt mee aan de slag durven. Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. Dat blijkt niet zo vanzelfsprekend in praktijk.

Amsterdam loopt vast: er is teveel verkeer. Food-logistiek veroorzaakt een derde daarvan. Dat kan efficiënter en duurzamer volgens de Vervoerregio Amsterdam,  Bidfood, de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en Logistiek 020 de initiatiefnemers. Met de Future Food Logistics Challenge dagen zij bedrijven uit om slimme innovaties te bedenken voor een leefbare stad.

Met zoveel goede initiatieven die de jury zag groeien tijdens de challenge was de keuze lastig. Elk plan had sterke punten en punten die nog sterker konden zijn. Alle plannen waren overtuigend omdat ze haarfijn de praktische problemen in horeca- en food service logistiek begrepen. De ervaring spat ervan af.

Foto: Vervoerregio

 

 

1 Comment

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW